Månadsmöte - Höstupptakt

8 september

SPF Seniorerna Vreta kloster hade höstens första månadsmöte på Cloetta Tre Bröder onsdagen den 8 september.

Vi hade en mycket trevlig eftermiddag tillsammans och det var med stor glädje vi kunde träffas igen.

Christer Vindeby hälsade alla välkomna och lämnade information om Senior Festivalen i Gamla Linköping 14-15 september. Närmare information finns på vår webbplats.

Eva Davidsson informerade om föreningens kurser och aktiviteter. De flesta kommer att starta upp under september månad.

Kerstin informerade om att konserten med Helen Sjöholm är framflyttad till den 8 december. Kerstin kontaktar de som bokat och betalat biljetter. Julfesten kommer därför att flyttas fram till vecka 50. Datum meddelas senare.

Lars-Göran Lindström meddelade att en trafikkurs startar till hösten och efterlyser deltagare. Den här gången är kursen gratis, då kurslitteratur redan finns på plats. Han informerade också om kyrkovalet, förtidsröstningen och öppettiderna i de olika lokalerna på valdagen.

Mats på Restaurang tre Bröder hade dukat upp med rågbrödsmörgås, kaffe och panna cotta, som vi 52 deltagare kunde njuta av.

Styrelsen presenterade sig med namn och funktion i styrelsen. De som är nya i styrelsen är Anette Samuelsson som är ny kassör, Birgitta Samuelsson som ansvarar för medlemsregistret (hon var tidigare adjungerad) och Kerstin Sjöberg som adjungerats till styrelsen för att tillsammans med Anki Onmalm svara för fest- och program.

Nu var det dags för eftermiddagens underhållning. Vi hade tidigare aviserat Åsa Sjöberg, men hon fick förhinder. Hennes sambo Claes Lövgren (Lövgrens orkester) och Marcus Östlund spelade och sjöng mycket uppskattad musik som var såväl schlager, dansband, visor mm. Claes trakterade både dragspel och gitarr och vi kunde sjunga med i många av låtarna. Publiken tackade med stående ovationer och hoppas på att föreningen kan engagera dem vid annat tillfälle.

Under pandemin har Kerstin Larsson gjort en stor insats genom att ringa till medlemmar vid ett flertal tillfällen. Det har varit mycket uppskattat och ensamheten har känts mindre tung, när det kommit ett samtal från Kerstin. Vid årsmötet den 25 augusti tackade Margareta Andersson Sellö för telefonsamtalen som hon beskrev betydde mycket för henne och alla andra. Medlemmar har vid kontakt med styrelsen önskat att Kerstin ska tackas med en bukett blommor från medlemmarna. Christer framförde medlemmarnas tack och överlämnade en bukett som Kerstin tackade så hjärtligt för.

Nu var det dags för dragning i lotterierna. Vid detta månadsmöte var entréavgiften 100 kr som också inkluderade två lotter. Wivi-Anne berättade varför entréavgiften höjts och det beror på att vi numera betalar 80 kr/deltagare till Cloetta Tre Bröder, 10 kr avser del av kostnad för föreläsare/artister och 10 kr för lotteri. Det är lättare för kassören att hantera hundralappar än mynt, då det numera är svårt att hantera kontanter hos banker med flera. Dragning skedde på entrébiljetten, lotteriet som ingick i entréavgiften samt ordinarie lotteri. Det blev alltså många lyckliga vinnare i dag!

Christer tackade alla deltagare och musikerna avtackades med choklad från Cloetta. Han önskade alla en fortsatt trevlig eftermiddag och kväll. På återseende vid månadsmötet den 13 oktober.

Text och foto: Wivi-Anne Tjäder