Månadsmöte

13 oktober

Hur skyddar vi oss mot bedrägerier?

Månadsmöte 13 oktober 2021

Christer hälsade alla välkomna och ett extra välkommen till föreningens nya medlemmar. Han informerade också om att vi efterlyser någon som kan arbeta med vår reseverksamhet och också ett folkhälsoombud.
Julfesten är framflyttad till den 14 december i Ljungsbro Folkets Park och en inbjudan kommer sändas till medlemmarna.

Vår förening har fått mycket beröm från såväl Linköpingskretsen som Östgöta distriktet för vår omfattande studieverksamhet och för alla de resor som föreningen ordnar.
Lars-Göran Lindström informerade om trafikkursen som ska starta i höst och sista anmälningsdag är på fredag den 15 oktober. Vid nästa månadsmöte kommer han dela ut reflexer.

Representanter från Länsförsäkringar informerade oss om vad vi ska vara uppmärksamma på, för att slippa bli utsatta för bedrägerier.

Några uppmaningar och tips:

Bedrägeribrotten har ökat under de senaste åren och bedragarna inriktar sig ofta på äldre personer. Därför är det viktigt att aldrig lämna ifrån sig koder eller e-legitimation om någon ringer upp eller på annat sätt frågar om denna identifiering.

Banker ringer aldrig upp en kund och ber om legitimering via e-legitimation eller koder.

Om du blir utsatt, försök att så fort som möjligt spärra dina kort och konton via din bank.

Öppna aldrig några länkar om du får mejl med olika uppmaningar. Det kan exempelvis vara uppgifter om att paket är på väg (du har inte beställt något).

Gå in på Skatteverkets webbsida och spärra så att endast du själv kan göra din flyttningsanmälan.

Skaffa en digital brevlåda, exempelvis KIVRA.

Föreläsningen var mycket givande och vi var väl förberedda att lyssna efter att ha druckit gott kaffe med smörgås och en god panna cotta.

Dragning i lotterierna avslutade månadsmötet.

Nästa månadsmöte är den 10 november.

Text och foto

Wivi-Anne Tjäder