Väderstad-Verken

22 januari

Väderstad

Onsdagen den 22 januari 2020 reste 21 medlemmar från SPF Seniorerna i Vreta kloster till Väderstad.
Vi besökte Väderstad-Verken AB och blev först bjudna på förmiddagskaffe med smörgås. Vår föreläsare och guide K-G Eriksson mötte upp oss och gav oss en mycket informativ föreläsning och guidning. K-G Eriksson har under stor del av sitt yrkesverksamma liv arbetad för Väderstad-Verken AB både i Sverige och många andra länder. Lantbrukaren Rune Stark startade företaget 1962 och det är fortfarande ett familjeägt företag. Starten var att tillverka sladdar för styva lerjordar och i dag är de viktigaste produkterna bearbetande såmaskiner. Företaget har 1 400 anställda och en omsättning på 3 miljarder SEK.

Vilken utveckling företaget har haft sedan 1962 och fram till i dag! I planerna finns en fortsatt utveckling och utökade marknadsandelar i många olika länder. Jordbruksdrift skedde förr med mycket enklare redskap och manuellt. I dag styrs mycket via GPS och datateknik när det gäller sådd, jordbearbetning och skörd.

Efter en rundvandring i fabriken framförde Kerstin Larsson vårt stora tack till K-G Eriksson genom att överlämna boken "Tusen år i Vreta klosters kyrkby".

En mycket trevlig och givande dag har vi haft och solen sken så fint på oss under hemresan till Ljungsbro och Linköping.

Intresset från medlemmarna i föreningen har varit stort att besöka Väderstad- Verken AB. Vid förra tillfället 19 november fick inte alla plats, varför Kerstin ordnade ännu en resa. Nu har ca sextio medlemmar gjort ett besök hos Väderstad-Verken AB. Tack Kerstin!

Text: Wivi-Anne Tjäder

Foto: Wivi-Anne Tjäder och Kerstin Larsson

Se fler foton i bildgalleriet.