Mycket aktiv vecka 19

• Birgitta Andersson
  • Gunilla Hällkvist
  • Birgitta Andersson

Vecka 19 har varit en mycket aktiv vecka för SPF Seniorerna Vreta kloster.

Måndagen den 7 maj reste en grupp till Folkets Hus i Boxholm och såg operan Aida på storbildsskärm.

Tisdagen den 8 maj reste 35 medlemmar till Tåkern och Vätternakvariet i Motala.

En strålande majdag bjöd oss på många naturupplevelser och trevlig samvaro.

Vi startade med förmiddagskaffe på Tåkern Vandrarhem & Café och därefter åkte vi till Naturum Tåkern. Där fick vi en guidad information om sjön Tåkern, fåglar, flora och fauna. Det blev också tid över för att ströva omkring på vandringslederna och gå upp i fågeltornet.

Bussen tog oss sedan till Väderstad Centralkrog, där vi intog en välsmakande lunch.

Resan fortsatte till Motala där vi fick en guidad tur i Vätternakvariet. Där fanns insjöfiskar från Vättern och också vissa tropiska arter som pirayor och en elektrisk ål. Där skulle man inte sticka ner fingrarna.

Har du inte varit på Vätternakvariet så kan vi som var där rekommendera ett besök.

Onsdagen den 9 maj hade föreningen månadsmöte och gästföreläsare var musikterapeut Birgitta Andersson.

Christer Vindeby hälsade nya och gamla medlemmar hjärtligt välkomna till mötet och informerade om den nya Dataskyddsförordningen som börjar gälla från den 25 maj. Kerstin Larsson informerade om de resor som vi gjort och också kommande resor. Wivi-Anne Tjäder informerade om höstens månadsmöten och Lars-Göran Lindström informerade om trafikfrågor och lämnade anmälningslistor till höstens studiecirkel i trafikkunskap. Föreningens folkhälsoombud Gunilla Hällkvist informerade om bäckenbottenträning och att vi också skulle få en stunds " pausgympa" under eftermiddagen.

Efter kaffe, smörgås och en god pannacotta samt lottdragning så var det dags att lyssna till Birgitta Andersson.

Hon bjöd på en föreläsning som sträckte sig från barndomen till hennes yrkesliv som musikterapeut Hon berättade allt med stor humor och mycket fängslande. Som musikterapeut har hon kunnat glädja många med sång och musik. Hennes berättelser var många gånger så starka att inte ett öga var torrt. Hon fick stående ovationer efter avslutad föreläsning.

Wivi-Anne Tjäder

Foton: Wivi-Anne Tjäder och Lena Vindeby