Norgeresa

6 - 8 juli

En grupp SPF:are har gjort en 3 dagars resa till Norge. "Norges 4 höjdpunkter" arrangerad av Vikingbuss.

Vi startade tidigt på fredagsmorgonen den 6 juli. Resan gick genom Värmland och passerade det stora köpcentret i Charlottenberg, där vi gjorde ett stopp. Hit åker norrmännen och handlar svenska varor. Här var det fullt med norskregistrerade bilar.

Vi lämnade Sverige och kom över gränsen till Norge. Vi passerade Hamar och Lillehammer genom Guldbrandsdalen. Vårt mål var Otta och Thon Hotell där vi bodde i två nätter. Efter en välbehövlig middag var det dags att gå till sängs.
Tidigt upp nästa dag för frukost och avfärd genom Romsdalen. Vid Åndalsnäs tog vi oss upp på Trollstigen med sina serpentinvägar med branta stup och vattenfall som störtar ner för fjällsluttningen. En hisnande färd. Vår duktiga chaufför Peter tog oss upp till Trollväggen. Tyvärr låg molnen lite för lågt för att se toppen som är nästan 1.800 meter. De sista 1.000 meterna är i princip lodrätta med ett överhäng på nästan 50 meter.

Färden gick vidare i det fantastiska landskapet. Vi tog färjan vid två tillfällen där den sista färjan förde oss genom Gejrangerfjorden där all världens kryssningsfartyg går in till Gejranger. Här kunde man se bl. a vattenfallen de sju systrarna, som störtar ner i fjorden. Framme i Gejranger hade vi en stund på egen hand för att beundra den storslagna naturen. Vi färdades i Ottadalen tillbaka till hotellet för middag och lite strövtåg i omgivningarna.

Dag tre vände vi åter till våra hemorter. Vi har haft en mycket trevlig resa i vårt grannland i väster med många fina minnen. Stort tack till vår guide Carina och chaufför Peter.