Billemar o Silverwitt

• Mikael Billemar
  • Kjell Silverwitt
  • Mikael Billemar

SPF Seniorerna Vreta kloster hade månadsmöte den 11 oktober och drygt 90 deltagare hade samlats på Cloetta Tre Bröder. Eftermiddagen inleddes med information om resor som är på gång, valberedningens arbete samt om föreningens studieverksamhet. Några önskemål från medlemmarna om nya aktiviteter presenterades också.

För dagens underhållning stod Mikael Billemar, och Kjell Silverwitt som tolkade musik av Johnny Cash och Bob Dylan. Billemar berättade om den koppling som finns mellan dessa musiker; det var tack vare Cash som Dylan fick en andra chans att spela in en skiva, vilket ledde till att han kunde etablera sig som artist. Mellan låtarna fick vi veta bakgrunden till texterna och vilket budskap de förmedlade. Cash kände med dem som det gått snett för och många av texterna handlar just om dem som har det svårt. I Dylans texter finns mängder av referenser till Bibeln och han inspirerades också av stora författare som t ex Tjechov. Billemar och Silverwitt inledde med låten Stripes Around my Shoulders av Cash och sen fortsatte de med flera kända sånger, såsom Blowin' in the wind, Knockin' on Heaven's Door och Folsom Prison Blues.
I en dryg timme fick vi njuta av Billemars sång- och berättarglädje och, inte minst, av Silverwitts skickliga gitarrspel. En eftermiddag att minnas!

Text och foto
Eva Davidsson