Hemlig resa

Hemlig resa 16 maj

• Harald ?

Vart är vi på väg?

Vi lämnade Ljungsbro vid åttatiden på morgonen med bussen full av förväntansfulla medlemmar. Redan före Blåsvädret uppkom frågor om bussen skulle svänga höger, vänster eller köra rakt fram.

Vi som tippat Askersund hade fel och tipset Valdemarsvik verkade inte heller stämma. Resan fortsatte mot Kisa och inte heller där blev det något uppehåll. Bussen fortsatte till Vimmerby och nu trodde vi att det vankades kaffe. Vår fina buss från Viking buss fortsatte på slingriga skogsvägar och nu nådde vi målet Virum Älgpark långt in i Smålandsskogen. Här bjöds vi på kaffe och smörgås och efter en presentation av älgparken var det dags att åka in i hägnet med traktor och vagn.

Det fanns tiotalet ståtliga älgar och ett antal hjortar i hägnet. Det blev en riktig naturupplevelse i denna vackra trakt och älgarna var mycket tama. De som ville fick mata dem med sockerbetor och älgarna åt villigt direkt från handen. Själv var jag mycket uppvaktad av älgen Harald. Det verkade som han hade en särskild känsla för mig. Hur jag än gjorde för att freda mig så var han framme med nosen och han ville säkert ha en klapp eller en puss. Jag var vettskrämd över att ha honom alldeles inpå mig och var inte särskilt villig att varken klappa eller pussa honom. Älgarna följde traktorn runt hägnet och var lite besvikna över att de inte fick ta del av allt björkris som fanns på traktorliften. Ägaren lovade att de skulle få riset under eftermiddagens visning. Virum Älgpark besöks av ca 30 000 personer per år och det är en stor turistattraktion för tyskar, danskar och holländare.

Nu har vi också varit i Mariannelund som var en viktig ort för Emil och Ida i sagoböckerna. Vi besökte Mariannelunds karamellkokeri. Det har funnits sedan 1929 och de tillverkar karameller som säljs i huvudsak på marknader. Vi fick möjlighet att provsmaka och handla både godis och senap.

En smakfull lunch intog vi på Mossebo Gästhem.

Under eftermiddagen bjöd Kerstin och Arne Larsson alla deltagare på förfriskningar. Vi stannade och njöt vid en vacker plats invid en sjö utanför Aneby.
Eftermiddagskaffe intog vi vid södra Sveriges högsta vattenfall "Stalpet" som är 20 m högt. Vattnet kastar sig ned i en kittelliknande urgröpning med två stora klippgrytor. Hembygdsföreningen driver Stalpets Café och Hantverk och utöver fika så kunde vi handla och beundra deras fina hantverk.

Vi tackar Kerstin Larsson för en mycket lyckad "hemlig" och spännande resa och för allt trevligt du ordnat med frågetävlingar, godis och förfriskningar. Vi tackar också Stig på Viking buss som körde oss tryggt och säkert till platser som vi inte tidigare har besökt.

W-A Tjäder