Månadsträff med årsmöte 9/2-23

Smålandsstenar. I torsdags bänkade sig 153 SPF:are i stora salen i Torghuset i Smålandsstenar. Det var SPF Seniorerna Villstad som bjudit in till årets första månadsträff, som dessutom var kombinerad med föreningens årsmöte. När sorlet i lokalen från alla gästerna blandades med musiken från de fyra musikanterna i Swinging Stones, kunde man höra att stämningen var på topp. Ordföranden P-G Risberg hälsade alla välkomna till dagens träff och föreningens egen välkomstvisa sjöngs. Årets första nya medlemmar, som var sju till antalet, hälsades välkomna och tilldelades varsin SPF-nål. Det var Birgitta och Olle Axelsson, Agneta och Veine Johansson, Mona och Thomas Theorin och Elisabeth Petersson som välkomnades.

Kören, under ledning av Sven Jarl, intog därefter scenen för att sjunga ett antal kända melodier. Därefter lästes en dikt och parentation hölls för de nio medlemmar, som avlidit under det gångna året. Kören fortsatte sedan sjunga ytterligare några sånger. Nu tog årsmötesförhandlingarna över. Till ordförande för att leda dagens förhandlingar valdes Börje Söderström och som sekreterare Mats Petersson. Årsmötet godkände förändringarna av de nya stadgar, som kongressen beslutat och som nu gäller för både distrikt och föreningar inom SPF. Medlemsavgifterna kommer också att förbli oförändrade. Till ordförande i föreningen det kommande året valdes P-G Risberg. Till styrelseledamöter, för en tid av två år, valdes Sven Petersson, Helen Eliasson och Mats Petersson. Kvarstående i styrelsen i ytterligare ett år är Junis Haraldsson. Som suppleanter till styrelsen, för en tid av ett år, valdes Anita Risberg och Elisabet Lindroth. Efter att årsmötesförhandlingarna genomförts, tackades mötesordföranden med en eloge för ett snabbt genomfört möte och med en bukett blommor.

Nu följde stunden många väntat på! Landgång med tillhörande dryck och efterföljande kaffe med kaka. Detta var för dagen gratis, varför det smakade extra gott. Föreningens kabarégäng övertog nu scenen och underhöll med sång, musik, sketcher och roliga historier. Efter denna underhållning informerade vår omvalde ordförande om kommande aktiviteter. Det blir konsert den 25 februari med Edward och The Hayriders och månadsträff den 2 mars med underhållning av Finnvedens Dragspelsklubb. Motionskortet kommer fortsättningsvis också att säljas, dragningen kommer att ske senare i år. Han informerade också om att kaffekommittéerna måste uppdateras kontinuerligt. Träffen avslutades en bit in på kvällen med dragning av dagens lotteri och att ordförande tackade alla som underhållit oss denna eftermiddag. Han tackade också alla gästerna som tagit sig tid att komma.