Månadsträff med årsmöte 8/2-24

SPF Seniorerna Villstad hade under torsdagen årets första månadsträff. Hela 156 medlemmar hade mött upp denna eftermiddag, då föreningen också avhandlade sitt årsmöte. Ordförande hälsade välkommen och välkomstvisan sjöngs traditionsenligt. Fyra nya medlemmar hälsades välkomna och togs in i föreningen.Det var Jörgen Modigh, Britt och Gert Ludvigsson och Monika Andersson.

Den 16 personer starka SPF-kören, under ledning av Sven Jarl, sjöng ett antal kända melodier. Därefter blev det diktläsning och två ljus tändes till minne av de två medlemmar, som gått bort under året. Det hölls därefter en tyst minut. Årsmötesförhandlingarna genomfördes med Börje Söderström som ordförande och Mats Petersson som sekreterare. Styrelsens verksamhetsberättelse presenterades och godkändes. Föreningens kassör, Sven Petersson, presenterade årsredovisningen och förklarade varför medlemsavgiften måste höjas. Kostnaden vid månadsträffarna blir däremot oförändrad. Föreningens ordförande sedan år 2013, P-G Risberg, hade avböjt omval, varför ordförandeposten blev vakant. Kvarstående i styrelsen i ytterligare ett år är Mats Petersson, Sven Petersson och Helen Eliasson. Omvalda för en tid av två år blev Junis Haraldsson och Elisabet Lindroth. Nyvalda för en tid av två år blev Per Granath och Mats Widell. Ytterligare ett antal val gjordes till olika funktioner i föreningen. Årsmötesförhandlingarna avslutades med att avgående ordföranden, P-G Risberg, tackade för de 11 år som han har haft förmånen att leda föreningen. Han tackade styrelsen, alla kommittéer, kören och Swinging Stones för allt de har bidragit med under åren.

Därefter avtackades han själv med tal, blommor och presenter. Styrelsemedlemmen Anita Risberg avtackades också med blommor och tal efter tolv år i styrelsen, varav sex år som sekreterare. Ingvor Carlsson och Gunnel Alexandersson blev också avtackade efter många år som arrangörer av det årliga ”Tomtesmyget”. Efter mycket tal och tackande var det nu dax för alla att börja njuta av dagens fika som var en välsmakande ”Landgång”, som var större än tallriken den låg på. Efter fikat blev det information om kommande aktiviteter som bl.a. Pubkväll den 21 februari, show med Edward and the Hayriders den 2 mars och månadsträff den 7 mars med ”Happes” som gästartister. Denna trevliga eftermiddag fortsatte med att den före detta ordföranden blev överraskad med att själv få underhålla. Helt oförberedd fick han, till medlemmarnas stora förtjusning, sjunga ett antal populära svensktoppslåtar ackompanjerad av Swinging Stones. Träffen avslutades med dragning av dagens lotteri