Månadsträff 3/3-22

SPF Seniorerna Villstad. Solen sken från en blå himmel och det var 10 plusgrader ute. Trots det fina vädret, samlades 150 medlemmar till månadsträffen i Torghuset i Smålandsstenar. Att det finns ett stort behov av att träffas är tydligt. De första gästerna kommer alltid tidigt. När husbandet Swinging Stones börjar spela svängig musik 40 minuter innan träffens början, hade redan en stor del av gästerna anlänt. Träffen började med att ordförande P-G Risberg hälsade alla hjärtligt välkomna. Välkomstvisan sjöngs och en ny medlem, Stig Carlsson, togs in i föreningen.

Dagens gästartister var halläningarna Bo Liljedal och Edward Johansson Garcia. Edward spelade gitarr och Bo dragspel. De spelade och sjöng en mängd olika låtar ur sin rika repertoar. Musiken de framförde var allt från Elvislåtar och countrymusik till visor och dansbandslåtar. Efter en stunds paus, då det dracks kaffe och åts välsmakande hembakat kaffebröd, som var bakat av dagens kaffekommitté, fortsatte Bo och Edward att underhålla. Dagen till ära sjöng de också en välkänd låt som handlade om Smålandsstenar. Efter uppträdandet fick de stående ovationer, som innebar att det blev hela tre extranummer.

Eftersom det var den ”Fössta tossdan i Mass”, då man ska äta ”massipantååta” så förärades våra gäster med varsin sådan. En överraskning för två halläningar som inte var helt bekanta med vår småländska nationaldag. Beslutades om att föreningen skänker 5 000 kronor till Ukraina. Under eftermiddagen gjordes också en insamling för Ukraina, som gav 2 760 kronor. Träffen avslutades med dragning av lotteriet och att ordföranden tackade för att så många hade kommit till vår månadsträff denna soliga eftermiddag.