Månadsträff 4/11-22

SPF Seniorerna Villstad genomförde i torsdags sin månadsträff för november månad. Som brukligt hälsades de 112 närvarande välkomna av föreningens ordförande P-G Risberg. Välkomstvisan sjöngs under accompagnemang av Uffe Danielsson. Två nya medlemmar tilldelades varsin klubbnål och hälsades välkomna till föreningen.

Dagens gäst, som var Smålandsstenarsonen Lars Danielsson, berättade och visade bilder från Smålandsstenar, Skeppshult och Villstad kyrkby. Till bilderna, som var tagna ur fågelperspektiv, berättade han om episoder och händelser från sin barndom. Han berättade också om industrier och företag som inte finns längre, om personer som av en eller annan anledning varit kända i bygden. När man fick se Smålandsstenar från ovan var det också intressant att se kyrkogårds cirkulära utformning. En paus gjordes för att alla skulle få sitt efterlängtade kaffe med tillhörande hembakat kaffebröd. Efter kaffet fortsatte Lars sina intressanta berättelser om personer och händelser från förr i tiden. Han avtackades med blommor och en stor applåd.

De aktiviteter som kvarstår under hösten, är en Pubkväll den 16 november med irländsk musik framförd av bandet ”Shanahans”, tomtesmyg med godispåse till barnen den 30 november och Julbord den 8 december. En extra programpunkt bestående av en Julkonsert med André Rieu är inlagd den 15 december. Månadsträffen avslutades med dragning av dagens lotteri, där vinsterna bestod av allehanda välsmakande delikatesser. Ordföranden tackade de närvarande för att de tagit sig tid att närvara denna eftermiddag