Besök på Toftaholm naturreservat.
En torsdagsvandring i Toftaholm i vår vackraste årstid.
Denna veckans torsdagsvandring den 7 maj fick jag leda eftersom jag är bondpojk och det var i marker där min farbror på 50-talet var arrendator. Det var Toftaholms naturreservat en vacker dag mellan hägg och syren. Vi 16 personer vandrade söder ut på den blåa leden förbi fornåkrar som blivit fint restaurerade och kom så småningom fram till den bördiga åkermarken österut som är på gammal sjöbotten. Så småningom kom vi fram till bondgården där djuren mötte oss. Vidare vandring var mot väster mot Toftaholm hotell och ner till Stenhusholmen eller Körsbärsholmmen som den också kallas där Gustav Vasa som 58 åring hittade sin käresta Katarina Stenbock blott 16 år gammal. Där fick vi en fin stund under fikat. Efter rasten gick vi via iskällaren norrut och över landsvägen som vi såg i fyra olika generationer av. När vi hade kommit tillbaka till bilarna visade våra olika avståndsmätare att vi gått 6,5 kilometer.
/Bengt
Nästa torsdag är det ingen vandring eftersom det är Kristi himmelsfärd dag och då vilar vi. Torsdagen därefter den 21 maj startar vi med Gökotta i Bräkentorp kl 07.00 för dom som vill. För dom som inte vill vara med på gökottan gäller samling vi GRILLPLATSEN i Bräkentorp kl 08.30. Alltså ingen samling vid biblioteket. Vid behov av skjuts så kontakta Ann-Mari, tel 0730 333 704 så löser vi det på något sätt.