Postadress:

Beckomberga Ängsväg 10
168 63 BROMMA

E-post: lena.hedquist@gmail.com

SPF Seniorerna Bromma är en de större föreningarna i Stockholmsdistriktet med ca 1381 medlemmar i oktober 2023. Föreningen bildades 1978, växte snabbt och delades efter 15 år i tre föreningar, Bromma, Västerled och Nockeby. Med tiden blev det tydligt att det finns stordriftsfördelar även inom en pensionärsförenings verksamhetsområde varför de tre föreningarna slogs ihop den 1 april 2011 till en förening.

SPF Seniorerna arbetar på tre nivåer med att främja pensionärernas intressen. Förbundet bevakar pensionärspolitiska frågor på riksnivå t ex pensioner och skatter och ger ut tidningen Senioren. Distrikten arbetar på region- och kommunnivå med äldrefrågor och är också service och samordningsorgan för föreningarna. Föreningarna arbetar med lokala pensionärsfrågor, helt ideellt utan anställda funktionärer.

SPF Seniorerna Bromma har två inriktningar för sin verksamhet. Den ena är att lokalt bevaka de äldres intressen i äldreomsorgen, sjukvården och trafiken, vilket bl a sker genom medverkan i Bromma stadsdelsnämnds pensionärsråd. Den andra är att främja medlemmarnas trivsel och hälsa genom olika sociala aktiviteter.