Torpet Lugnet i Judarnskogen

Av Brommas få kvarvarande torp är torpet Lugnet i Judarnskogen väl värt att se! Från Gubbkärrsvägen, mitt emot infarten till parkeringen vid Ängbybadet, går en promenadväg till torpet.

Stugan har kallats Lilla Lugnet eller Backstugan Lugnet och har ursprungligen hört till Åkeshovs slott. Torpet beskrivs som ett "stattorp" eller "dagsverkstorp". För sin försörjning skulle torparen utföra dagsverken och ersattes in natura. Torpet återfinns på kartor från 1818 men torde vara äldre. En backstuga under Åkeshov finns upptagen i jordebok 1720 och 1777. Som torp lades Lilla Lugnet ned 1855. Lugnet var dock uthyrt som arrenderad lägenhet fram till 1915. En ladugård tycks ha rivits på 1930-talet.

Lilla Lugnet är ett knuttimrat hus, som har ett stort kök med en öppen spis med nu igenmurad bakugn, som skjuter ut genom långväggen. I kammaren finns en vacker kakelugn hopsatt av kakel från två 1760-tals kakelugnar. Tyvärr brann stugan 1967 men restaurerades.

Nära torpet finns två intressanta byggnader. En parbod ligger nordöst om torpet. Den är gammal, byggdes ca 1700 men flyttades till nuvarande plats 1937 från Igeltorp i Salems socken. Därifrån kommer också logen som stått vid Rosendals gård. Den har fungerat som samlingslokal för den flickscoutverksamhet, som från 1932 bedrevs vid Lugnet. Numera hyr Stockholms stad ut Lilla Lugnet till en "lajvförening". En gång fanns ytterligare torp i närheten. Torpet Tyska Botten låg nära sjön invid nuvarande sandupplag. I närheten och på höjden ovanför nuvarande Beckombergavägen låg Pihlstugan – en backstuga. Från båda torpen finns spår i form av svagt skönjbara husgrunder.

I närheten av torpet Lugnet finns flera fornlämningar, troligen från bronsåldern. På höjdplatån strax norr om torpet finns en rund, röseliknande stensättning. Nordväst om torpet på krönet av en höjd ligger en 8 x 10 m rektangulär stensättning med tre stora bevarade hörnstenar, varav två är uppresta. Ytterligare längre åt nordväst finns ännu en rund stensättning. Inga av dessa fornlämningar är undersökta.

Bromma Hembygdsförening har satt upp en informationsskylt vid torpet Lugnet – en av de 14 som föreningen har satt upp vid fornlämningar och andra kulturminnen i Bromma.

Nils Ringstedt
Bromma Hembygdsförening