Lars Danielsson

Månadsträff 17 september 2018. Författaren Lars Danielsson.

Vid SPF seniorerna Gripen Linköping månadsträff den 17 september

hade drygt ett 95 tal medlemmar samlats på Fontänen.

Vice ordföranden, Cristina Andersson inledde med att hälsa alla medlemmar varmt välkomna till träffen.

Inledningsvis började hon med att läsa ett citat av Alf Henriksson,

"Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och något alldeles oväntat sker. Världen förändrar sig varje dag men ibland blir den aldrig densamma mer."

Sedan berättade hon om att föreningens ordförande, Per Almerén, hastigt avlidit för en vecka sedan.

Ett ljus tändes en dikt lästes och därefter hölls en tyst minut.

Därefter sjöng Gripenkören tillsammans med deltagarna "Härlig är jorden" och "Sträck ut din hand."

Författaren Lars Danielsson hälsades välkommen som berättade ur sin bok "En enkel biljett till Sverige" och, med hjälp av fotografier, om när italienarna kom till Linköping på 50-talet för att arbeta på SAAB fabriken. 6 januari 1951 kom de 25 första italienarna med tåg till Linköping. De möttes av 15 minusgrader och snödrivor.

Många av dem som lämnade Italien för att jobba på Saab valde att stanna i Sverige. Ungefär 400 italienska medborgare kom till Linköping under 1950-talet.

Kaffe och Lotteri avslutade träffen.

Bilder se bildgalleri.............