Måndagen den 12 september.

Stig Holmström, f d provflygare på SAAB, berättar om den första provflygningen med JAS 39 Gripen.

Vid SPF seniorerna Gripen Linköping höstupptakt i september hade ett 85-tal Medlemmar samlats på Fontänen för att lyssna på Stig Holmströms föredrag om de första flygningarna med JAS 39 i slutet på 80-talet och den fortsatta utvecklingen av Gripensystemet.

Stig Holmström har en unik bakgrund som Provflygare på dåvarande FC och Saab.

9 december 1988, provflygningsdagen, och tidig morgon. Det första Stig gör, ringer till meteorologen på Malmen. Han, meteorologen, berättade att det var klart väder och svag vind. Perfekt väder för en första flygning!

Stig Holmström, som sedan några år arbetat som chefsprovflygare på Saab, är bara några timmar från att förverkliga sin dröm om att bli den första piloten som får flyga det nya svenska stridsflygplanet Jas 39 Gripen.

– Datumet var bestämt ganska långt i förväg. Varför det blev just den 9 december vet han inte, men målsättningen var att flygningen skulle ske före årsskiftet.

Hela flygningen ut till kusten vid Nyköping och Malexander i sydväst tog 51 minuter, och runt omkring honom flög tre stycken följeplan som fotograferade och såg till så att allt såg bra ut på utsidan av planet. De valde den banan för att det finns så många flygfält runtomkring ifall något skulle gå fel.

Stora organisatoriska förändringar har skett i flygvapnet från 1960-talet fram till i dag. När han genomförde sin fältflygarutbildning utbildades fyra kullar med totalt 120 piloter per år och i dag är man nere i ett -10 tal piloter. I takt med att antalet flottiljer och flygplan minskat så är naturligtvis pilotbehovet mindre i dag.

Unika bilder och videoklipp visades.

Månadsträffen avslutades med sedvanligt kaffe och ett lotteri med ett välfyllt prisbord som skänkts av medlemmarna.

Läs mer >>>>>>>>>http://www.robotmuseum.se/