Varbergs kommun
Här kan du läsa om vad som händer i Varberg, exempelvis det pågående tunnelbygget med mera.
Återblick och framåtblick
Blickar vi tillbaka ett år i projektet har mycket hänt, inte minst i centrum. Samtidigt kan vi nu se framåt mot 2025, som blir ett festligt år i projektet!
Återblick på året som gått
Mycket har hänt i projektet under året. Framför allt i stationsområdet, som för ett år sedan var en tom yta. Följande har hänt under året:
Bygge av det ny stationshuset
Ny bilbro över spåren
Ny gång- och cykelbro över spåren
Kontaktledningar för spåren
Plattformar för resenärer
Fem järnvägsspår
Trappor - alla är på plats!
Färdiggjuten terrassering (sluttande vägg ner mot spåren) som väntar på grönskande växter.
Om du är nyfiken på hur det kommer se ut när det är klart, spana in bilderna på våra temasidor:
Aktuella arbeten i projektet
Det blir en lugn jul- och nyårshelg i projektet men sedan i januari blir det full fart igen. Här är en överblick över vad som händer just nu i de olika arbetsområdena.
Norr om tunneln samt ovan betongtunneln
Öster om tråget pågår återfyllning- och återställningsarbeten samt ledningsomläggning från Baggens gränd och norrut.
I tråget jobbar pågår olika arbeten, bland annat fortsätter montagearbeten på perrongerna, trapporna och gång- och cykelbron. På den västra perrongen görs plattsättning och på den östra är bland annat arbetet med att klä in väderskydden i terrasseringen med trä påbörjat.
I området ovan betongtunneln är det nu fullt fokus på Jernhusens arbete med den nya stationen och Varbergs kommuns arbeten med stationsområdet.
Ett tydligt tecken på att arbeten vid nya stationen har gått in i en ny fas är att de två sista tornkranarna i området har demonterats. Som mest hade projektet 13 tornkranar och 6 mobilkranar på plats samtidigt men nu finns bara en enda tornkran vid servicetunnelns norra mynning.
Tunneln
I spårtunneln har montaget av skyddsrälen påbörjats på det östra spåret och arbetet förväntas pågå fram till februari. Dessa räler är utformade för att minimera skador vid en eventuell urspårning i tunneln. Skyddsräl monteras på spår i tunnlar och på broar.
De som arbetar med tekniska installationer i tunneln förbereder arbetet med att testa utrustningen under våren samt att slutföra installationerna i stationsområdet inför öppning för trafik.
Breared och Vareborg
I Breared pågår återställningsarbeten. På ytan ovanför tunneln i Breared har det planterats och projektet håller på att bygga servicevägen 525 på västra sidan. På östra sidan anläggs diken samtidigt som förberedelser för stängselmontage pågår.
Från och med januari börjar förberedande markarbeten för den nya vägen som ska gå under järnvägen i Vareborg. Arbetet innebär schaktning av marken, följt av sprängningsarbete i februari. Trafiken kommer i viss mån att påverkas under sprängningarna, i övrigt kommer väg och plankorsning att hållas öppen som vanligt.
Under byggtiden kan trafiken i området öka, då massor ska transporteras bort och schaktning kommer att pågå i olika skeden. Detta kan innebära en ökad belastning på vägen. Bullermätare kommer att finnas på plats för att säkerställa att
ljudnivåerna håller sig inom tillåtna gränser.
Tomten är tillbaka
Som tidigare år har projektets tomte varit aktiv på Implenias instagramkonto, där har han bland annat fått lära sig om säkerhet i ett byggspårsområde. Han fick också åka med under premiärturen med konferenståg genom arbetsområdet tillsammans med Implenia Groups ledningsgrupp från Schweiz.
2025 - tunnellopp och invigning
Nästa år blir ett spännande år i projektet! Då ska tunneln äntligen invigas och den nya stationen vara klar. Markera gärna redan nu den 10 maj för tunnelloppet och 13 juli för invigning av tunneln i din almanacka! Vi kommer att återkomma med mer information om dessa event här i nyhetsbrevet så snart vi kan.
Så får du kontakt med projektet
Om du har frågor eller vill komma med en synpunkt till projekt Varbergstunneln kan du alltid kontakta Trafikverkets kontaktcenter, som har öppet dygnet runt.
Telefon: 0771-921 921
E-post: varbergstunneln@trafikverket.se
Vill du veta mer?
Följ projektet på:
trafikverket.se/varbergstunneln Länk till annan webbplats.
varberg.se/varbergstunneln
Implenias instagram: https://www.instagram.com/implenia_varbergstunneln/ Länk till annan webbplats.
Läs om vad som händer i det växande Varberg: varberg.se/varbergvaxer
Publicerad den: 19 december 2024
Senast Ändrad: 2024-12-19
Information 2023-03-23
Vatten och betong i fokus
Stora betonggjutningar sker nu i projektet samtidigt som berggrunden de sista 200 metrarna kräver att tunneln drivs försiktigt och att tätning görs både före och efter sprängning.
Vatten - en stor utmaning
Det är cirka 200 meter kvar att bygga i bergtunneln men sträckan är utmanande på grund av höga vattenflöden i tunneln. Vatten läcker in i tunneln på grund av att de horisontella sprickzonerna i berget är större än vad Trafikverket bedömde innan man började bygga. Det tar därför tid att driva tunneln och är komplicerat att täta.
Läs mer om bergets egenskaper under Varberg och hur man driver och tätar tunneln i vår nya artikel på webbplatsen:
Berget i Varbergs centrum
Trafikverket har nu ansökt om ett utökat tillstånd för att leda bort mer grundvatten under drifttid. Ansökan skickades in till mark- och miljödomstolen i Vänersborg den 15 mars. Ett utökat tillstånd att leda bort en större mängd vatten är viktigt för projektet som annars behöver förlängd byggtid och utökad budget.
Glädjande nog har Trafikverket idag inga sättningsskador i mark eller i byggnader på grund av inläckage. Inte heller har man upptäckt några låga nivåer i grundvatten som har påverkat några byggnader.
Ansökan om nytt tillstånd hos mark- och miljödomstolen - www.trafikverket.se Länk till annan webbplats.
Aktuella arbeten i projektet
Följ med från norr till söder och få koll på vad som händer.
Lassabackadeponin
Deponin är nu både slutbesiktad och överlämnad till Varbergs kommun för fortsatt arbete med det nya naturområdet. En upplagsyta mellan Getterövägen och Lassadiket kommer dock fortsatt ingå separat i projektet som en intern tipp för staplingsbara rena massor från produktionen. Denna del ska vara klar senast 2025.
Nya godsbangården och markspår söder om Getteröbron
Nästa större arbete på och intill järnvägen kommer ske under påskens tågstopp 7-10 april. Då görs arbeten på nya godsbangården, på spåren söder om Getteröbron ner mot den nuvarande stationen.
Norra tråget och stationsområdet
Betongarbetena dominerar just nu med flera gjutningar i veckan. I förra veckan var både bottenplatta och väggar färdiggjutna i 40 av trågets totalt 65 monoliter. Det pågår även grundläggningsarbeten i tråget i form av borrning och installation av bottenstag. Utanför sponten i trågets norra ände har arbetet med återfyllning och spontdragning kommit igång så smått.
Norra betongtunneln
Grundläggningsarbetena med bottenstagen är klara och det är fullt fokus på betongarbetena. Bottenplattorna i samtliga 25 monoliter är gjutna och i ungefär en tredjedel av monoliterna är även väggarna gjutna.
Längst söderut, precis utanför bergtunnelns mynning har Implenia börjat bygga den ställning som ska hålla uppe träformen och armeringen till det inslagsvalv som kommer fungera som övergång mellan de två tunnlarna. När formningen och armeringen är klar skjuts hela ställningen in i bergtunnelmynningen och sedan gjuts inslagsvalvet på plats.
Tunneln
Tunneldriften i spårtunneln fortsätter framåt. I förra veckan hade man sprängt ut 91 procent av spårtunnelns totala längd och det återstår cirka 240 meter till genomslag. Genomslaget i spårtunneln beräknas ske under april/maj.
Parallellt med tunneldrivningen pågår borrning för montage av kontaktledningskonsoler, installation av mattor för vatten- och frostisolering samt omfattande botteninjektering. Projektet har fortsatta utmaningar med inläckage av vatten, vilket påverkar både tunneldrivning och efterarbeten.
Breared och Hamra
Utanför servicetunnelns södra mynning fortsätter arbeten med ett vattenmagasin. Sprängningarna är klara och marken avjämnas för att kunna gjuta grovbetong.
Längs med spårsträckningen pågår montage av järnvägskomponenter såsom kontaktledning, högspänning, lågspänning och tele.
Under påskhelgens tågstopp kommer arbeten pågå i spårområdet i Hamra.
Stora arbeten under påsken
Under påskhelgen stängs järnvägstrafiken av i Varberg från den 7 april kl 00.00 till 10 april kl 24.00 för att möjliggöra större arbeten längs med det nya dubbelspårets sträckning. Om du ska ut och resa, håll koll på ersättningstrafik på Hallandstrafikens webbplats.
Läs även om Nya kajen och piren tar form
https://varberg.se/5.376b126f187083b1bb08941.html

Detta händer i hamnen 2023
God fortsättning på 2023 önskar vi på Farehamnsprojektet!
Nu blickar vi framåt på ett år fullt av aktivitet men först en liten summering av 2022.
Vår entrepernör Per Aarsleff har nu jobbat i hamnområdet
i drygt ett år. Detta har hänt:
- Projektet har tagit emot och lagt ut begsmassor,
cirka 240 000 m3.
- Marken har stabiliserats.
-Muddring av hamnbassängen, det vill säga havsbotten
har grävts ut.
- Startat arbetet med att påla kajen med betongpålar.
Läs mer här och se fler foton
Information från Varbergs kommun
Snart är det dags för tunnlarna att mötas! Samtidigt behövs större yta för arbetena i centrum. Läs om detta och mycket mer i nyhetsbrevet via länken nedan.
Snart dags för tunnlar att mötas
Nu är 90% av service- och bergtunnelns totala längd färdigsprängd och alla tio tvärtunnlar klara längs tunnel-sträckningen. Servicetunneln närmar sig genomslag, det vill säga det genombrott som gör att en tunnel har sprängts ut i sin helhet.
Att både service- och bergtunnlarna närmar sig genomslag innebär också att du som bor nära har sprängningar på fyra håll under mark just nu. Tack för ditt tålamod!
Följ bygget av Varbergstunneln
Utökning av arbetsområde påverkar cykelparkeringar
I centrum behövs nu mer yta för exempelvis arbetena med att bygga betongtunneln utanför nuvarande stationen. Detta innebär att byggplanket flyttas ut och containrarna norr om gångbron, som har fungerat som cykelparkeringar, tas bort den 9 december.
Fler cykelparkeringar är på gång i området men till dess hänvisas du som cyklist till de befintliga cykelparkeringarna runt bussterminalen.
Cykelbana stängd vid Naturum
Den 1-14 december är Kattegattleden stängd för asfalteringsarbete. Avstängningen börjar strax efter Naturums lokaler norr om Getterövägen och fortsätter cirka 2 kilometer norrut mot Trönningenäsvägen.
Gångtrafikanter och cyklister hänvisas till östra sidan av väg 41/Västkustvägen istället. Var uppmärksam och följ orange väghänvisning.
Samråd
Som vi tidigare nämnt i nyhetsbrevet behöver Trafikverket ansöka om tillstånd för ett högre inläckage av vatten i bergtunnlarna under drifttiden. Samrådet är nu avslutat och sammanställning av synpunkter pågår. Följ ärendet på Trafikverkets hemsida:
Varbergstunneln, Västkustbanan, Varberg–Hamra - www.trafikverket.se
Länk till annan webbplats.
Tomten är tillbaka!
Nu är Tomten tillbaka på besök i projekt Varbergstunneln. Följ hans äventyr på Implenias instagramkonto: implenia_varbergstunneln
https://www.instagram.com/implenia_varbergstunneln/
Länk till annan webbplats.
Så får du kontakt med projektet
Om du har frågor eller vill komma med en synpunkt till projekt Varbergstunneln kan du alltid kontakta Trafikverkets kontaktcenter, som har öppet dygnet runt även i sommar.
Telefon: 0771-921 921
E-post: varbergstunneln@trafikverket.se
Vill du veta mer?
Följ projektet på:
trafikverket.se/varbergstunneln
Länk till annan webbplats.
varberg.se/varbergstunneln
Implenias instagram: https://www.instagram.com/implenia_varbergstunneln/
Länk till annan webbplats.
Läs om vad som händer i det växande Varberg: varberg.se/varbergvaxer
Publicerad den: 05 december 2022
Senast Ändrad: 2022-12-05

BRUNNAR OCH NY CYKELSTRÄCKNING (2022-05-06)
Snart installeras träpanel runt brunnar i Brunnsparken och i norr leds cykelvägen om vid Naturum och det gamla deponiområdet.
Brunnar i Brunnsparken
Ovanstående skiss visar på rund brunn klädd med träpanel med slang inkopplad och person i bakgrunden.
Trafikverket behöver göra mätningar av grundvattennivån i höjd med Brunnsparken för att säkra att inte grundvattennivån sjunker för lågt i samband med tunnelarbetena. Brunnar installeras därför i parken och de behöver vara på plats under en längre tid. Det handlar om totalt åtta brunnar i Brunnsparken och fyra i Torggatan, varav några kommer användas för att fylla på vatten om grundvattennivån sjunker.
Brunnarna, som kommer att ha en höjd av 60 cm, kläs med en typ av träpanel likt mätstationen på torget.
Omledning av cykelväg i norr
Idag leds gång- och cykelbanan mellan Trönningenäsvägen och Getteröbron om.
Det är en sträcka längs med den norra delen av Lassabackadeponin som vi flyttar till sitt slutliga permanenta läge något längre österut.
Gång- och cykelbanan kommer att vara öppen under omledningen men det kan bli mindre störningar i framkomligheten och vi uppmanar dig som rör dig i området att vara uppmärksam på vår personal.
Den nya sträckan kommer inledningsvis att vara grusad men kommer att bli asfalterad framåt slutet av 2022.
Sprängning utreds
Vid en sprängning i tråget i onsdags kväll träffade stenar från sprängningen själva spårområdet. Tågtrafiken stoppades tills Trafikverket Underhåll undersökt spår och kontaktledningar. Trafiken var i gång igen tidigt på torsdagsmorgonen. Trafikverket kommer nu att utreda händelsen.
Arbeten under Kristi Himmelsfärdsdag
Trafikverket och Implenia kommer att arbeta i bergtunneln under Kristi himmelfärdshelgen. Detta innebär att under torsdag 26 maj görs arbeten i berget som en vardag.
Sprängningarna har börjat vid järnvägsstationen (28 januari)
Den 28 januari startade sprängningar för betongtunneln vid stationen. Läs om detta och analysen av båtvraket i nyhetsbrevet via länken nedan. Trevlig läsning!
https://varberg.se/5.6ce53ad717dbd46a3c9c7cc2.html
Halvvägs i tunneln och konstprojekt på gång (18 januari)
Det går framåt med tunnelarbetena, hälften av totala längden tunnel är färdigsprängd. Samtidigt söker projektet konstnärer för att lyfta byggområdet vid Västra Vallgatan i centrum.
https://varberg.se/5.47ebe35117e44194ea26072c.html

SPF i Halland kräver vaccionationskrav (13 januari)
– Visa de äldre respekt och kräv vaccination säger Ann-Margret Nilsson, SPF Seniorerna Halmstad, till SVT.
Se TV-inslaget där hon ger beröm till Hylte kommun och berättar om rädslan för ovaccinerad vård- och omsorgspersonal
Se SVT inslag här

Varbergs tågtunnel - en smygtitt (18 december 2021)
Årets sista nyhetsbrev bjuder på en smygtitt ner i tunneln och en möjlighet att följa Tomten på besök i projektet - se länkarna nedan
Smygtitt i tunneln och massor av massor
Nu kan du få en smygtitt in i tunneln med vår 360-tur! Projekt Varbergstunneln tuffar på under jul- och nyårsveckorna och i kommunen letar vi plats för bergmassor som sprängs ut från Varbergs inre.
Gör ett besök i tunneln och i gropen utanför stationshuset genom att besöka våra 360-turer via mobilen eller datorn!
360-turen i tunneln Länk till annan webbplats.
3D-modell av ”gropen” Länk till annan webbplats.