Bussresa Fagerås, Sjötofta

24 medlemmar var med på bussresan till påsk- och pingstliljeängarna i Fagerås. Vi åkte på morgonen den 28/4 2016 från Björkeborg. Stämningen var god och vädret såg ganska lovande ut trots dåliga väderprognoser. Under resan fick vi klura på några tipsfrågor som hade anknytning till orterna vi passerade. På Påarps gård, som ligger strax utanför Skeppshult, serverades en god älgfärslunch. Påarps gård är en idyll som ligger mitt ute i skogen. Där finns matservering, stugor att hyra, campingplats, hotell och fiskemöjligheter.

Fagerås ligger i Sjötofta utmed vägen mellan Gislaved och Svenljunga. Grundaren av påskliljeodlingarna började sitt projekt 1978. Han uppskattar att det finns mer än en miljon lökar nedgrävda i de gamla slåtterängarna. Här finns 150 olika sorter av påsk- och pingstliljor. Årets blomning hade avstannat något efter ett par veckors lite kyligare väder, men det var en underbar vandring utmed den 700 m långa leden. Regnet hängde i luften, men vi klarade oss undan ganska bra. Innan hemfärden avnjöt vi en kopp kaffe och våffla med grädde och hallonsylt i den uppvärmda logen. Vi var hemma igen vid 18-tiden.

Länk till bildspel