Vandringar 2018

Tack för sex fina vandringar under 2018.

Vandring i Väckelsång med omnejd 25/10 2018.
Sista vandringen för säsongen blev en biltur med många stopp och promenader in i skogarna för att titta på gamla fornminnen.
En utmärkt ciceron var Lars-Erik Englund som visade och berättade om kolbotten, varggrop, gravrösen m.m. Vi var 18 personer som samlades utanför Björkeborg kl 14. Vi var tillbaks kl 17.00. Då var vi 12 personer som gick in och fikade i Björkeborg.

Länk till bilder från vandringen

Vandring utmed Jäts naturstig 5/4 2018.
8 medlemmar deltog vid årets första vandring utmed Jäts naturstig. En härlig upplevelse med bland annat en stor flock svanar på en åker.

Länk till bilder från vandringen

Vandring vid Fridafors Fritidscenter 3/5 2018.
Det var en lyckad vandring med vackert väder. Vi njöt av medhavd fika hemma hos Kristina Karlsson, som bjöd på extra tilltugg.
Vi tittade bland annat på Sydkrafts arbete med bygge av laxtrappa förbi turbinerna i Mörrumsån. Besöket vid Fridafors Fritidscener var en ny upplevelse för flera av deltagarna. Nio medlemmar deltog i vandringen denna gång.

Länk till bilder från vandringen

Vandring runt sjön Trummen i Växjö 31/5 2018.
8 medlemmar trotsade sommarvärmen och gjorde en fin promenad runt sjön Trummen i Växjö med många sevärdheter.

Länk till bilder från vandringen

Vandring vid Stenfors 30/8 2018.
17 medlemmar deltog i vandringen vid Stenfors. Vi gick en runda på drygt 5 km och klarade oss undan alltför mycket regn. Vår guide Bengt Fransson berättade om gamla tider och verksamheter där.
Här finns lämningar från ett järnbruk från slutet av 1600-talet, mjölkvarn från 1500-talet m.m. Järnbruket växte fram i slutet av 1600-talet. Fram till början av 1900-talet hyste området kring Stenfors flera olika bruk och kvarnverksamheter. Idag är Stenfors bruk ett övergivet industrilandskap vid Bräkneån. Här kan man gå runt på kulturstigen och se ett stort antal ruiner från brukets olika verksamheter, både smedjor, andra verkstäder och förrådsbyggnader.

Vandring i Blötan 27/9 2018.
Det var återigen en fin vandring tillsammans. Vi var 13 medlemmar som deltog i vandringen.