Vad gör Utbildningsgruppen i distriktet och vad är på gång i höst?

Det blir både roligare och enklare att vara funktionär i en förening om man får rätt stöd och rätt förutsättningar. Margareta Sutton, ledamot i distriktsstyrelsen, berättar hur utbildningsgruppen arbetar och vad som är på gång i höst.

Jag heter Margareta Sutton och sitter i Stockholmsdistriktets styrelse.

För att kunna arbeta effektivt har distriktsstyrelsen delat in sig i grupper som ansvarar för äldrepolitik, utbildning, digitalisering och kommunikation, och jag är ansvarig för utbildningsgruppens arbete tillsammans med Lena Hedquist, Ewa Kardell och Per Hedenström.

För mig var det naturligt att arbeta med utbildning och utveckling eftersom det är vad jag arbetat med under hela mitt yrkesverksamma liv som lärare, fortbildningskonsulent och rektor.

Riktade insatser och utbildningar

En ideell organisation är beroende av sina funktionärer, av att det finns folk som vill ställa upp i styrelser och som vill arbeta frivilligt. Den som bidrar med sin tid ska få stöd och hjälp att sköta sitt uppdrag och möjlighet att utbyta erfarenheter med andra. Det är här utbildningsgruppen kommer in.

Utbildningsgruppens uppdrag är att höja kompetensen hos de styrelseledamöter och funktionärer som arbetar i distriktets föreningar. Detta gör vi genom riktade insatser och olika utbildningar.

I målet ingår också att ta tillvara all den kompetens och erfarenhet som finns hos föreningarnas funktionärer och medlemmar.

Vi har också som uppdrag att förstärka och utveckla dialogen mellan distriktsstyrelsen och de fem samverkansgrupper som distriktets föreningar är indelade i.

Så arbetar vi

Vi arbetar med följande aktiviteter för att nå våra mål:

• Utbildningar och erfarenhetsutbyte för olika funktionärer
  • Ordförandekonferenser
  • Inspirationsföreläsningar och informationskonferenser
  • Träffar mellan presidiet och representanter för de olika samverkansgrupperna

Vi planerar även att bjuda in hela styrelser för att ge möjligheter att fokusera på ett utvecklande arbetssätt i hela styrelsen som grupp.

Utbildningsgruppen har etablerat ett mycket gott samarbete med Förbundet som också anordnar utbildningar. Här kan vi inom vår arbetsgrupp erbjuda fördjupningar i det material som Förbundet tagit fram.

Vad händer i höst?

I distriktet kommer flera olika utbildningar och konferenser att anordnas under hösten:

I september startar vi utbildning av valberedare och därpå webbredaktörer som senare följs upp med inriktning på erfarenhetsutbyte.

I september äger även en ordförandekonferens rum där huvudtemat är att ”Arbeta i en styrelse/organisation i förändring” som inleds av generalsekreterare Peter Sikström. På samma konferens kommer även styrelsens digitaliseringsansvarige Barbro Rohdin att informera om distriktets projekt för digitalisering.

På begäran anordnar vi en utbildning för revisorer i avvaktan på att ett material om detta kommer presenteras av förbundet under nästa år.

Slutligen kommer vi att i november bjuda in till en uppföljning av vårens utbildning av nya ordförande.

Föreningarnas behov av utbildningar kan skifta snabbt. Under september månad kommer vi därför att fråga samtliga ordförande vilka behov som finns i deras föreningar, både på kort och på längre sikt.

Välkommen till höstens aktiviteter!

Margareta Sutton
Ledamot i distriktsstyrelsen, samt medlem i distriktets utbildningsgrupp