Glad sommar!

Nu är sillen uppäten och vi har smakat på den första färskpotatisen och årets jordgubbar. Jag vill passa på att tacka alla medlemmar för denna termin. Ett särskilt tack för allt fint arbete ni gör i föreningarna och i regionens olika pensionärsråd. Jag är så stolt över allt det vi gör tillsammans.

I Distriktsbladet som skickas ut till alla medlemmar via mejl fyra gånger per år står om vad som händer i distriktet och jag hoppas att ni läser dem med intresse. Det senaste fick ni strax före midsommar och förutom information brukar de innehålla erbjudanden om resor, föreställningar, tävlingar och andra aktiviteter för alla våra medlemmar.

Under våren har vi har klarat av en stämma och en kongress, vi har tackat av styrelsemedlemmar och välkomnat nya. Vi har ordnat funktionärsutbildningar och konferenser och en hel del annat. Men väldigt mycket av SPF Seniorernas verksamhet finns i vardagen, i möten mellan människor, på vandringar, månadsträffar eller i Facebookgrupper.

En viktig grupp som räknas

För det ska ni veta: Alla ni som är med i SPF Seniorerna förbättrar för seniorer på flera olika sätt, genom er närvaro, ert engagemang och ert medlemskap. Träffar och sociala aktiviteter motverkar ensamhet och ökar välbefinnande. Olika kurser bidrar till utveckling och stimulans, flera föreningar erbjuder gemensam motion som är både rolig och hälsosam och vårt påverkansarbete driver på för bättre villkor för seniorer inom boenden, vård och i samhället i stort.

Vi seniorer är en viktig grupp som räknas, och det ska vi påminna politiker om, men även oss själva.

Nu är det dock dags för sommar och lagom lata dagar. Kansliet håller stängt under juli men vi ses igen i augusti, fulla med ny energi inför en intressant höst.

Trevlig sommar!

Ann Hedberg Balkå, distriktsordförande