Ordf har ordet april 2023

Jag vill börja med att tacka för förtroendet att vara ordförande för de kommande två åren. Vi har haft stämma i Finlandshuset och det var fullsatt i lokalen, så härligt.

Socialförsäkrings och äldreminister Anna Tenje var inbjuden inledningstalare men fick förhinder på grund av sjukdom, statssekreterare Anna Pettersson Westerberg ersatte och höll ett intressant och givande inledningsanförande för oss. Mycket uppskattat bland ombuden hörde jag.

Tvåårigt arbete ligger framför oss

Vid förra stämman, 2022, beslutade vi att vi framöver ska ha stämma vartannat år, med start 2023, detta bland annat för att vara i fas med Förbundets kongress. Nu går vi alltså in i ett tvåårsarbete i distriktsstyrelsen vilket jag hoppa ska göra att vi kan lägga mer fokus på vårt uppdrag och arbeta i ett bättre flöde.

Värdar för kongressen

Förbundets nästa kongress är nu i juni och där är vi i Stockholmsdistriktet värdar. Det är en ära för oss att få visa upp vår vackra huvudstad och vårt län med alla våra fina kommuner.

Årets utbildningar är igång

Vi har redan påbörjat utbildningar för våra föreningars funktionärer och har klarat av en kurs för nya webbredaktörer och en utbildning i Ny som ordförande.

I februari hade vi en mycket uppskattad ordförandekonferens där Mats Olsson från Pionjärseniorerna pratade om ”De nya äldre och deras syn på vård- och omsorgsservice i den framtida välfärden”.

Seniorer i det smarta samhället

Mats har följt vad vi medlemmar anser om samhället och den digitala utvecklingen i fyra enkäter, och en stor del av resultatet presenteras i hans bok ”Seniorboken - seniorer i det smarta samhället”.

Det handlar om välfärdens utmaningar och hur de kan lösas. Vad händer när vården flyttar hem till den enskilde? Vad kan medicintekniska hjälpmedel hjälpa till med? Och vill vi ha allt detta i vårt hem?

Avvägningen är svår. Majoriteten vill bo hemma så länge det är möjligt, när de är friska. Men vad händer när de inte är friska längre? Och hur blir det för anhöriga? Det är många frågor som behöver diskuteras och lyftas upp i våra kommunala pensionärsråd och i regionens råd vid de möten vi deltar i.

Fokus på mervärde, inte besparingar

Som seniorens röst ska vi vara med och påverka i dessa frågor och se till att de är på agendan på dessa möten. Vi ska se till att kvaliteten i vården och omsorgen är hög och att den medicinska kompetensen samt omvårdnadskompetensen är tillräcklig.

Jag ser att den digitala utvecklingen kan ge oss möjlighet att vara självständiga och bestämma över våra liv, men användningen måste ske i samförstånd med den enskilde. Digitaliseringen i omsorgen ska skapa ett mervärde för den enskilde, inte användas för att spara personal.

Arbete i distrikt och föreningar

Under året kommer vi och distriktets alla föreningsordförande arbeta med frågan om hur man utvecklar arbetet i sin styrelse och hur man kan få fler att intressera sig för föreningsuppdrag. Vi kommer också att fortsätta arbetet med det digitaliseringsprojekt som pågår i hela förbundet, och där alla föreningar ska utse varsitt digitaliseringsombud. Vi följer och uppmuntrar andra att delta i zoomutbildningar, inte minst den där hemtjänstindex presenteras.

Arbete pågår och det känns fantastiskt.

Jag önskar er alla en fin påsk och att våren kommer med värme snart.

Ann Hedberg-Balkå
Ordförande SPF Seniorerna Stockholmsdistriktet