Katter och hundar söker jourhem

Vill du ta hand om ett husdjur en kortare eller längre tid? Den ideella föreningen VOOV söker jourhem.

Margite Nordenstam är medlem i SPF Seniorerna, men hon är också ordförande i VOOV Stockholm, som hjälper till att ta hand om husdjur som behöver ett tillfälligt hem.

"Vi tar hand om husdjur från hem med våld i nära relationer. Hunden eller katten kan behöva få ett tillfälligt hem när matte försöker få ordning på sitt liv, boende samt komma undan våldet", säger hon.

Nu efterlyser VOOV fler jourhem som kan ta emot husdjur för kortare eller längre tid. Jourhemmet är helt anonymt för husdjurets ägare och överlämning av katten eller hunden som ska placeras sker på en veterinärklinik.

Betalar inget

Den som ställer upp och tar hand om ett djur behöver inte betala någonting, utan VOOV och ägaren står för mat och alla övriga kostnader som rör husdjuret.

"Ni kan göra en viktig insats för en annan människa samtidigt som ni, under en tid, kan få ta hand om en gosig hund eller katt", säger Margite Nordenstam.

"Just seniorer som kan vara hemma brukar vara väldigt bra jourhem och har man dessutom hund- eller kattvana är det superbra."

Oftast är det bäst om jourhemmen inte har några egna djur, men det är olika från fall till fall. Ibland kan egna djur tvärtom vara en fördel.

Kan göra skillnad

"Man kan verkligen gör göra skillnad för en våldsutsatt familj genom att vara hund- eller kattvakt", säger Margite Nordenstam.

Är du intresserad av att ha en hund eller katt boende hos dig? Mejla ordf@voovstockholm.se

Du kan läsa mer på www.voovstockholm.se