En vandring mot havsbandet

Tisdagen den 11 maj gick vandringen till Brannäs våtmark. Den är ett tredje steg i Oxelösunds system för vattenrening. Anlades 1993 och har blivit ett populärt utflyktsmål för både djur och människor.

24 personer deltog. Underlaget i terrängen var en blandning av skogsstig och landsväg. Vi gick delvis på Sörmlandsleden.

Vi fick en fantastisk vandring på årets första sommardag med 19 grader varmt. Några deltagare upptäckte en bäverhydda och andra lade märke till en kricka (=fågel). Alla hörde göken men man kunde inte komma överens om,  om det var en "bästergök" eller "tröstergök".

Fikarasten intogs på en udde i havsbandet. Det var svårt att slita sig från den härligt avkopplande miljön.

Efter cirka 7 km promenad återvände vi till våra bilar, nöjda med utflykten och vädergudarna.

Nedtecknat av Lena Fornander i Nyköping