Ordföranden har ordet     Ett nytt år...

Så har vi börjat ett nytt år. Dagarna blir ljusare och det snöar. Ute är det ganska halt. Broddar behövs.

Även om snön ibland gör att det kladdar ihop. Själv använder jag helst skor med inbyggda broddar när jag går ut med min hund Cindy, borderterrier. Helst skulle hon vilja busa runt men det går inte i sta´n. Vi är inte vana vid lösspringande hundar. Men eftersom hon är helt övertygad om att alla människor vill hälsa på henne så skäller hon glatt så fort hon ser någon. Det är ganska ofta i början innan jag lyckas övertala henne att alla vill faktiskt inte hälsa på henne. Då lugnar hon ner sig och ägnar sig åt andra favoritsysselsättningar som att nosa efter andra hundar eller vad det kan vara och kolla om kaninerna har varit ute.

Vi med broddar behöver stolar

Halkan är inte rolig. Tyvärr har isen blivit kvar under snön bitvis och det är svårt att veta var man vågar gå. Och att affärerna inte ens har stolar där man kan sitta och ta av sina broddar förenklar inte situationen. Något som vi har försökt ta upp men ingen verkar lyssna på det. Kommunen verkar mest diskutera att cykelvägarna ska vara farbara. Givetvis ska de vara det men gångbanorna måste också fungera. Det finns faktiskt folk som inte cyklar.

Saker av intresse i nya regeringen

Vi har äntligen fått en ny regering. Om partier må vi tycka olika. Men vi kan ändå notera att det fanns vissa saker av intresse i regeringsförklaringen. Pensionen ska beskattas som andra inkomster. Man ska få bättre pension om man arbetat hela livet. Räntan på uppskovsbelopp vid försäljning av fastigheter tas bort. Man ska få en fast läkarkontakt och primärvården ska byggas ut. Exakt vad detta innebär och när det sker vet vi inte. Men man får väl hoppas att det sker snart.

Telefonen går varm

Vårt nya program för våren 2019 har kommit ut och telefonen går bitvis varm på kansliet. Det är roligt och jag hoppas verkligen att många ska hitta något som de kan ha glädje och nytta av.

Årsmöte 20 februari

Nu ser vi fram mot att träffas på årsmötet den 20 februari. Förslag till verksamhetsplan och verksamhetsberättelsen är nästan klar. Vi får ett något högre underskott än beräknat framför allt eftersom antalet medlemmar är lägre än vad som kalkylerat. Det är viktigt att vi både behåller och värvar nya medlemmar till föreningen.

Planerar för hösten redan nu

Vi behöver också flera medlemmar som är aktiva och hjälper till i olika sammanhang.
Redan nu har vi börjat planera för höstens program. Den 16 oktober får vi ett mycket fint uppträdande. Miss Winter, Sisters of Soul, kommer till oss. Det är en countrytrio från Nyköping som har turnerat i Europa, Australien, USA och Nashville och med sin energi, stämsång och skandinaviska touch tagit Countryvärlden med storm. De har också gett ut skivor. Det ska bli verkligen intressant att få lyssna på Jenny, Anna och Linda. De har spelats flitigt i P4 och också varit utmanare på svensktoppen.

Musik från hela världen

Den 18 september får vi besök av en grupp ungdomar, Gränslösa, som spelar musik från hela världen. Det ska också bli mycket intressant att lyssna på.
Vi fortsätter att planera för hösten. Kom gärna med idéer om vad Du tycker är intressant.

Nu hoppas jag att vi ses på våra träffar och att Du tar det försiktigt i halkan. Använd broddar och alla hjälpmedel Du behöver. Du är värd att inte behöva halka.

Britt-Marie Rönnbäck
Ordförande