Frilufsarna startade nya året

Doris knäckte text på runsten

• Alla hade broddar på skorna och alla klarade sig helskinnade på dagens tur.
  • Texten på runstenen snabbt översatt av Doris Rutemark: ”Om 15 minuter vankas fika för Frulufsarna”. Foto: Leif Korsman
  • Snöiga spår över vackra Djurgården.
  • När snön skottas bort från bänkar och bord blev det gemensam fika. Som alltid!
  • Å-partiet ligger framför oss.
  • Såklart Frilufsarna fikar. Foto: Ann-Britt Korsman
  • Alla hade broddar på skorna och alla klarade sig helskinnade på dagens tur.
  • Texten på runstenen snabbt översatt av Doris Rutemark: ”Om 15 minuter vankas fika för Frulufsarna”.    Foto: Leif Korsman
  • Snöiga spår över vackra Djurgården.
  • Å-partiet ligger framför oss.
  • Såklart Frilufsarna fikar.      Foto: Ann-Britt Korsman

Då var säsongspremiären för Frilufsarna i SPF Seniorerna Eskilstuna avklarad. Det var 21 deltagare som följde Leif Korsman från Balsta IP och vägen fram till en sväng på Djurgården och via Ekängens fotbollsplaner innan vi var tillbaka vid utgångspunkten – fast ett stopp på färden vid runstenen.

För många var det ett glatt återseende efter juluppehållet. Kanske var det även några som var aningen ringrostiga efter några veckor utan dessa vanliga promenader. Men nu är vi igång och ska säkert kunna samla ihop oss till ett 30-tal promenader under året.

Vid ett litet uppehåll vid den runsten som finns i Balstas utkant kunde vi äntligen få runstenens text översatt, som vi har undrat. Det var Doris Rutemark som försäkrade att det stod Om 15 minuter vankas fika för Frulufsarna. Därmed var det bara att öka takten och skotta bort snön från bänkar för att vi gemensamt kunde sluka matsäcken. Det är så en förmiddag med Frilufsarna kan vara.

Glödande äventyr nästa vecka för alla vi ivriga Frilufsare

När Frilufsarna inom SPF Seniorerna Eskilstuna begick sin säsongspremiär förra året var det 39 deltagare som startade från Raststugan i Vilsta och som efter cirka 45 minuters promenad genom skogen nådde fram till grillplatsen i Skjulsta. Vilken väg vi tar i år beror på ”väglaget”.

HELT bestämt är att vi den här gången startar klockan 11:00 (OBS! tiden) från Raststugan för att passa in tiden för en lunchkorv i Skjulsta. Förra året fanns Anders Ersson och Roger Stark vid grillen. Så också även i år.

VI BJUDER på grillad korv (vildsvinschorizo). Det är SPF Seniorerna Eskilstuna som tillerkänt Frilufsarna en egen budget för 2024. Därmed kan Frilufsare tillhandahålla korv, senap, ketchup och korvbröd. Men dryck får du själv ta med dig. Den som inte gillar chorizo har möjlighet lägga något eget på grillen.

Efter korvgrillningen återstår att promenera tillbaka till Vilsta. Hela sträckan, tur och retur, är cirka 5 kilometer.
Hans Löthman vet mera om promenaden, telefon 073 950 88 20.
Roger Stark vet mera om grillningen, telefon 070 514 6308.

Med naturen mitt i sta´n blir vi ett med Å-partiet

Torsdagen 25 januari, EXTRA RUNDA, start klockan 10:00 från Skogsängens IP. Vi går mot Snopptorp och når snart Eskilstunaån, där vi tar av oss ryggsäckarna för att leta fram matsäcken. Väder och underlag är aningen osäkert, men gardera gärna med dubbar under skorna.

SPF Seniorerna är förstås ett icke partipolitiskt förbund, men här blir vi ett med Å-partiet nu när det verkar som om några av de redan existerade partierna riskerar att ramla ur riksdagen nästa gång det blir val.

På tillbakavägen kan vi möjligen ta oss upp till toppen av Eskilstuna för att i en enda blick se ut över hela stan. Hela sträckan är lite drygt fyra kilometer.
Leif Korsman vet mera, telefon 070 283 2020.

Text och foto: Roger Stark