Om föreningen

I Sverige finns idag ca 2,3 miljoner pensionärer varav ca 735 000 av dessa pensionärer är medlemmar i något av de fem pensionärsförbunden (PRO, SPF, SKPF, SPRF, RPG) som samverkar i Statens Pensionärsråd. Idag är cirka var fjärde röstberättigad svensk pensionär.

Sveriges Pensionärsförbund (SPF) som bildades 1939 är en politiskt och religiöst oberoende medlemsorganisation för alla som har rätt till pension i Sverige, oavsett ålder. Totalt har SPF Seniorerna idag cirka 250 000 medlemmar i 27 distrikt med cirka 750 föreningar.

Sörmlandsdistriktet har cirka 11 600 medlemmar i 23 föreningar. I Eskilstuna kommun finns fem SPF-föreningar med totalt cirka 3 200 medlemmar.

SPF Eskilstuna bildades 1970 och har idag cirka 2 150 medlemmar. Vi är därmed den näst största SPF föreningen i landet.

SPF Seniorerna arbetar för att Sverige ska ha bästa tänkbara äldrepolitik och bildar opinion i alla viktiga äldrefrågor seniorer och påverkar regering och riksdag, såväl som kommun och region.

Våra prioriterade frågor är äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende och rätt att arbeta.

En viktig fråga för oss är att pensionerna måste följa med i samhällets inkomstutveckling. Det ska också vara en självklarhet med valfrihet i fråga om boende och rätten till vård och omsorg på äldre dagar. I SPF Seniorernas arbete är inflytande, valfrihet och livskvalitet viktiga ledord.

SPF Seniorerna är remissinstans för regeringens förslag som rör äldre i samhället, och som vill även lagstadga om pensionärsråd i alla svenska kommuner och regioner.

Länk till stadgarna kommer inom kort.