Frilufsarna fick pulsa i snö

men belönades med grillfest

• Ett piggt gäng Frilufsare inleder promenaden från Vilsta till Skjulsta. Foto: Leif Korsman
  • Anders inväntar Frilufsarna. Foto: Roger Stark
  • Varsågod, en vildsvinschorizo. Foto: Roger Stark
  • Gott, sa Gunnar Löfgren. Foto: Roger Stark
  • Frilufsarna anländer till grillplatsen vid vindskyddet (i bakgrunden) i Skjulsta. Foto: Leif Korsman
  • Ett piggt gäng Frilufsare inleder promenaden från Vilsta till Skjulsta.  Foto: Leif Korsman
  • Anders inväntar Frilufsarna. Foto: Roger Stark
  • Varsågod, en vildsvinschorizo. Foto: Roger Stark
  • Gott, sa Gunnar Löfgren. Foto: Roger Stark

Att vädret varit ombytligt – och ibland också ”lite motigt” den här vintern även för Frilufsare från SPF Seniorerna Eskilstuna – kan vi väl vittna om. Men, va´sjutton, vi ger oss inte!

Men när den officiella starten på 2024 års aktiviteter genomfördes på torsdagen 18 januari började det i alla fall riktigt bra. Det hade krävts lite pulsande i nyfallen snö om man valt stigen mellan Eskilstunaån och kolonistugorna. Där hade Friluftsargruppens Eva Wallin och Leif Korsman besiktat och provgått sträckan så sent som i tisdags, men därefter hade vi en natt och en dag med snöstorm, som ändrade planerna. ”Vi valde att ta gång- och cykelbanan istället”, berättade Leif. Endast sista lilla biten var i lössnö.
Promenaden startade i Vilsta med sikte på grillad korv i Skjulsta. Totalt blev det för dagen 35 Frilufsare. Det var 33 som gav sig ut på de vita vägarna, plus de två som tänt grillen och lagt på korvarna. När solen tittade fram, den som var som bortblåst dagen före, var det vackra scener att vila ögonen på.

När det glada gänget anlände till vindskyddet i Skjulsta skymtades bakom grillröken både Anders Ersson och Roger Stark vid grillen, precis som förra året. Kanske är det en tradition i vardande? Korvarna var klara, några till och med behäftade med de nödvändiga (?) svarta, lite brända ändarna.
Det som bjöds var vildsvinschorizo från Rossviks säteri. Där hade vildsvinen fällts av jägare, varpå köttet besiktigats enligt alla regler och välkända Mälarchark har sett till att korvarna håller sig i skinnet. Lunchkorven bjöds vi på av vår förening, SPF Seniorerna Eskilstuna, som tillerkänt Frilufsarna en egen budget för 2024. Därmed hade vi köpt korv, bröd, senap och ketchup. Efter korvgrillningen återstod att promenera tillbaka till Vilsta. Hela sträckan, tur och retur, blev cirka 5 kilometer. Då slog det ombytliga vädret till igen, en mildare snöstorm gav sig till känna.

Visst var den här torsdagens promenad den officiella starten på 2024, men några av er vet att vi hade tjuvstartat veckan före med en förövning med start i Balsta och en sväng till Djurgården. Så kommer det att vara – en hel del rundor är inskrivna på almanacksbladet – men därutöver blir det en hel del extra rundor. Nästa gång tar vi Å-partiet!

Text: Roger Stark