Resa till Dramaten

SPF Seniorerna i Eskilstuna har tillsammans med övriga SPF-föreningar i Eskilstuna och Eskilstuna Senioruniversitet varit på vår vackra nationalscen, Kungliga Dramaten i Stockholm 13 april för att se den klassiska Tolvshillingsoperan.

En öppen scen från det att vi steg in till våra parkett-platser där skådespelarna redan fanns på scenen förvånade något. Inga scendraperier vare sig före eller efter pjäsen.
Unga aktörer där undertecknad inte kände igen några namn i rollistan. Vad gjorde väl det. Alla framförde sina roller med såväl tal som mycket sång alldeles som man kunde vänta sig. Hur man kan komma ihåg alla repliker och texter under nästan tre timmar förblir ett mysterium.
Som alltid på våra resor, bra och hjälpsam chaufför och utmärkt förtäring i bussen.

Text och bild: Torbjörn Olsson    Fler bilder finns här

Ur Dramatens presentation:
Londons mest notoriska brottsling, Mackie Kniven, har precis gift sig med sin Polly. Hennes pappa, tiggarkungen Peachum, är dock så missnöjd med äktenskapet att han försöker få sin nyblivna svärson i fängelse. Vilket visar sig vara svårare än han tänkt sig eftersom polischefen råkar vara en av Mackies bästa vänner.
Bertolt Brechts Tolvskillingsoperan, som uruppfördes i Berlin 1928, blev en omedelbar succé och har under de snart hundra år som gått sedan dess blivit en modern klassiker. I synnerhet är Kurt Weills musik älskad och flera av sångerna har fått ett eget liv utanför teaterscenerna