Frilufsarna blev snöpulsare

inför 2024 års promenader

• Eva Wallin hade valt bana och tog täten när vi fick pulsa i snö. Foto: Leif Korsman
  • Närmast, Leif och Leif. Andersson, respektive Korsman. Sedan Eva Wallin (t v) och Ann-Britt Korsman. Foto: Doris Rutemark
  • När smakar fikan bäst? Jo, varje gång. Maggan och Ann-Christine rakade undan snön och satte sig. Foto: Roger Stark
  • Närmast, Leif och Leif.  Andersson, respektive Korsman. Sedan Eva Wallin (t v) och Ann-Britt Korsman. Foto: Doris Rutemark

Gott Nytt År sa elva Frilufsare till varandra efter årets sista gemensamma promenad.

Det var nya Frilufsarledaren Eva Wallin som hade rekat banan i Hällby och ledde oss från start och mål. Den här gången promenerade de flesta utan ryggsäck eftersom vi käkade vår matsäck på Hällby Idrottsförenings bänkar i snö och annan härlighet. Vi hade hamnat på klassisk mark. På fotbollsplanen lirade en gång bland andra Yvonne Ryding, som 1984 blev Miss Universum. Här startade även Gunilla Axén sin fotbollskarriär. Gunilla spelade flera år i landslaget och fick sedan en heltidstjänst på Svenska Fotbollförbundet.

När vi promenerade i det snörika Hällby såg vi dessutom tydliga spår efter Benny Södergren. Benny var skidåkare, som tränade just här, innan han 1976 i Insbruck tog OS-brons på 5-milen. Frilufsarna fick akta sig så det inte blev fottramp i de spår där framtida skidelitåkare, samt förstås motionärer, fått sig preparerade. Benny är nu 75 år och skulle gott och väl platsa in bland Frilufsarna, men vad vi vet är han ”insnöad” på Friskis & Svettis. Trevlig kille, han Benny.

Det blev en av årets kortaste sträckor, men det var nog helt perfekt. Bland annat hade inte all julmat sjunkit undan, samt att det var tung snö att pulsa i. Nästa gång vi ses skriver vi 2024 och dagarna har blivit lite längre. Redan har eftermiddagarna blivit cirka fyra minuter längre, men ännu ingen skillnad på morgonen.

Text: Roger Stark