Ramsunds kärnverksamhet är alla dessa goda äpplen

Det blev en mycket lärorik och trevlig dag för oss 31 Frilufsare från SPF Seniorerna Eskilstuna som både promenerade en runda och gästade Ramsunds gård i Sundbyholm. Patrik Andersson berättade både om de tusen nyplanterade äppleträden och om Ramsunds gårds hundraåriga träd, samt att biodlaren Inger Kullberg gav oss insikt i den nytta som bin gör för naturen och det som naturen ger oss.

• Patrik Andersson, längst till höger på bilden, hade en lyssnade skara Frilufsare. Foto: Roger Stark
  • Endast de som hade tänkt återuppleva ungdomsåren genom att palla äpplen var missnöjda eftersom det var fritt fram att plocka Katjaäpplen direkt från trädet.
  • Sååå! fina Katjaäpplen som vi både fick ta på träden och köpa billigt.
  • Dagens promenad blev kortare än två kilometer, vi hade ju annat på programmet. Foto: Leif Korsman
  • Den gemensamma promenaden över Sundbyholmsåsen i oktober förra året. Foto: Roger Stark
  • Sååå! fina Katjaäpplen som vi både fick ta på träden och köpa billigt.
  • Den gemensamma promenaden över Sundbyholmsåsen i oktober förra året.          Foto: Roger Stark

Patrik och Eva Strömvall, paret på Ramsunds gård, har gjort denna stora satsning på ekologisk äppelodling. Förberedelserna var omfattande och tog några år, inte minst med anledning av att träden måste specialbeställas på så kallade svagväxande stammar för spaljeodning.

”Träden ska hållas på en höjd av cirka 2,3 meter så att alla äpplen kan handplockas. Det här är andra året vi får skörd, vilken är begränsad till cirka två kilo per träd, således totalt två ton”, berättade Patrik.

Redan nästa år blir det betydligt mera och de affärsmässigta planerna är att säkra leveransvägar och skapa kylrum för att bevara frukten på bästa sätt. I en temperatur på mellan två och fem grader håller sig frukten bäst. Årets skörd av ekologiskt odlad frukt köps av Eskilstuna kommun.

Lika intressant var det att lyssna på Inger Kullberg, ordförande för biodlarföreningen i Eskilstuna, som har fyra bikupor i äppelodningen, samt fyra kupor hemma på sin egen täppan.

”Det är ungefär 80 000 bin i varje kupa. Bara en drottning förstås, men hon lägger cirka 2 000 ägg per dygn”, sa Inger och fortsatte:  ”Det är viktigt att få rätt drottning så att kupan har högproducerande, snälla bin. Därför finns till och med stamtavla på drottningar för att undvika inavel”.

Samlingen av Frilufsare innebar förstås också att vi hade en liten promenad också. Den blev mindre än två kilometer, men i alla fall upp på Sundbyholmsåsen vilken kändes aningen ansträngande. Efter en liten andningspaus högst uppe på åsen fortsatte vi och traskade rakt in på äppelodlingen.

När både Patrik och Inger informerat oss om hantverket med äpplen och bin fick var och en handplocka ett Katjaäpple direkt från träden.

När vi också ätit vår matsäck i trädgården (där TV4-programmet Bonde söker fru gjort många inspelningar) fick vi förmånen att både handla honung och äpplen.

”Välkomna tillbaka”, sade Patrik!

Återvänder till Sundbyholm men med helt nya upplevelser

Torsdag 7 september SUNDBYHOLM. Avfärd från P-platsen mellan DollarStore och Biltema klockan 10:00. Samåkning utan avgift för passagerare.

Efter en fantastisk dag bland äpplen och bin återvänder Frilufsarna en vecka senare till Sundbyholm. Men vi startar promenaden på annan plats och upplever helt andra saker.

Promenaden utgår från Sundby kyrka, följer åsen fram till Sundbyholms båtplats och troligen fortsätter vi hela Sundbyholmsudden innan vi vänder. Under promenaden kommer vi överens var vi ska äta den medhavda matsäcken.

Leif Korsman vet mera, telefon 070 283 2020.

Torsdag 21 september MESTA KULTURLANDSKAP. Vi samlas vid Tuna Parks parkering närmast rondellen vid Västerleden. Medlemmen Doris har tipsat om rundan och vi inleder promenaden klockan 10:00.

Roger Stark vet mera, telefon 070 514 6308.

Text: Roger Stark