Om föreningen

SPF Hörby Klubb 201

Bankgiro: 710-8731.  Swish-nummer: 1230802538.

SPF Hörby är en lokal förening inom SPF Seniorerna med omkring 500 medlemmar. Föreningen ger pensionärer möjlighet att deltaga i många aktiviteter och under gemytliga former knyta nya kontakter på möten, trivselträffar, studiecirklar, utflykter, resor m m. Varje månad hålls ett månadsmöte, som regel på Församlingshemmet i Hörby, med information, kaffe och underhållning.

Som medlem får du, förutom att delta i föreningens aktiviteter, SPF:s medlemstidning "Senioren" och förmånliga försäkringar.
Mer om medlemsförmåner hittar du under menyn "Förmåner" ovan.

SPF är en ideell förening, partipolitiskt och religiöst obunden.
SPF bevakar de äldres intressen såsom skatter, vård och omsorg samt främjar friskvård, studier och kultur.
Varje medlemskap stärker SPF i förmågan att bevaka pensionärernas intressen.

Anmäl via menyn "Bli medlem" om du vill gå med i vår förening, eller kontakta kasssören Anna-Karin Holmgren, tel. 0732-23 20 84.
Årsavgiften för 2024 har fastställts till 250 kr per person. Vänmedlem kan den vara som är medlem i annan SPF-förening men vill delta i vår förenings aktiviteter. Avgiften är då 150 kr.
Adressändring görs till kassören Anna-Karin Holmgren.
Bankgiro: 710-8731. Swish-nummer: 1230802538.
Välkommen i SPF-gemenskapen!

Liten Historik
Föreningen bildades den 10 februari 1973. Ett 30-tal pensionärer från Hörby, Långaröd, Östra Sallerup och Östraby valde då, efter en sammankomst på Hantverksgården i Hörby, Anton L Rydle till ordförande. Klubbens namn blev Sveriges Folkpensionärers Riksförbunds (SFRF) Klubb 201 i Hörby. Medlemsavgiften var 2.50 kr/kvartal. Som samlingslokal hade man Hantverksgården men flyttade 1977 månadsmötena till Församlingshemmet, där de sedan dess är förlagda.
Efter fem år hade man 73 medlemmar. Nu är antalet medlemmar ca. 500.

1986 bytte SFRF namn till Sveriges Pensionärsförbund,SPF. På förbundskongressen 2014 togs beslut om att ändra namn till SPF Seniorerna.

Ordförande har under åren varit:
1973-74 Anton L Rydle
1975-79 Ester Henriksson
1980-85 Artur Eriksson
1986-88 Anna-Stina Lövkvist
1989-93 Harald Persson
1994 Alex Anderson
1995 Harald Persson
1996-99 Gunvor Wendsjö
2000-02 Alva Welin
2003-10 Åke Rosberg
2011- 21 Eric Persson                                                                                                   2021-  Christer Nilsson

Aktiviteter

Föreningen har under årens lopp utökat sina aktiviteter så att om så önskas kan man delta i något nästan varje dag. Det finns bland annat olika studiecirklar i motionsdans, sällskapsspel, sångcirkel, historia, släktforskning och boulespel.

Månadsmötena har varierande program med både information och underhållning, bildspel, sång- och teatergrupper. Bankerna informerar om nyheter inom bankvärlden samt om gåvor, arv och testamente. Vidare bjuder de generöst på kaffe och kakor.

Ett flertal utfärder görs varje år, både korta och längre inom landet och till närliggande länder, som vi läst om i studiecirklarna.

Kyrksöndag anordnas då vi besöker olika kyrkor i stiftet med en visning av respektive kyrka. Därefter äter vi gemensam lunch på någon närbelägen restaurang.

Årligen anordnas en trivselträff med dans i lämplig lokal dit även andra pensionärsföreningar inbjuds. Dessa bjuder i sin tur in oss till sina träffar.

Skulle någon bli i tillfälligt behov av hjälp i någon form har vi hjälpring bestående av ett antal medlemmar, som då ställer upp.

Styrelsen är angelägen om att medlemmar, som har förslag om ny verksamhet eller förbättringar av pågående verksamhet, framför förslagen till styrelsen för beredning till månadsmötena.

Styrelsens ambition är att göra föreningen så intressant som möjligt för medlemmarna och framför en önskan om många fina år för SPF och dess medlemmar.

/Styrelsen