Om föreningen

SPF Seniorerna, tidigare Sveriges Pensionärsförbund (SPF), är en politiskt och religiöst obunden svensk intresseorganisation för pensionärer. SPF Seniorerna bildades 1939 under namnet Sveriges Folkpensionärers Riksförbund (SFRF) och har ca 270 000 medlemmar, 27 distrikt och ca 820 föreningar. Organisationen är Sveriges äldsta förening för pensionärer och en av de största ideella organisationerna i landet. 1942 bröt sig en grupp, mer vänsterorienterade, ut från SFRF och bildade PRO.

SPF i Söderköping bildades 1979. SPF Seniorerna S:t Ragnhild i Söderköping är en lokal förening inom SPF Seniorerna som är en medlemsorganisation för alla som har rätt till pension oavsett ålder och är politiskt och religiöst obundet. Medlemsorganisationen är indelad i ett förbund och därunder distriktsorganisationer med sina lokala föreningar.

SPF Seniorerna S:t Ragnhild i Söderköping har idag ca 500  - 550 medlemmar.