SPF S:t Ragnhilds historia

S:t Ragnhild
Söderköping

PROGRAMFöRKLARING

Pensionärsföreningen. S:t Ragnhild, Söderköping, bildad den 14 nov. 1979 och ansluten till ’Sveriges Folkpensionärers Riksförbund’, har till uppgift att bevaka utvecklingen på det ekonomiska och sociala området, så att de förmåner och rättigheter som rör pensionärer och likställda kommer dessa till del på ett rätt sätt.

Samtidigt som föreningen är en samlande enhet för folkpensionärer, med uppgift att skapa trivsel och samhörighetskänsla för medlemmarna, att bryta isoleringen och skapa möjligheter till avkoppling genom olika aktiviteter, samt att skapa kontakt med andra pensionärer inom kommunen, skall föreningen även skapa meningsfylld tillvaro och sysselsättning samt tillgodose olika behov av kultur, studier m.m.

Föreningen skall sålunda vara ett forum där man träffas och trivs tillsammans, samtidigt som man strävar efter kontakter med alla övriga folkpensionärer inom området i avsikt att kanske kunna sträcka ut en hjälpande hand på något sätt.

Föreningen skall, helt neutral i såväl religion som politik, även samarbeta med alla de krafter, även utanför förbundet, som vill verka för föreningens syften och målsättning. Genom gemensam överläggning på högre plan med andra pensionärsorganisationer har även dylik överenskommelse träffats för ett positivt samarbete i frågor av gemensam art som gäller just pensionärer.

Söderköpings pensionärsförening S:t Ragnhild, ansluten till SFRF, den äldsta sammanslutningen av folkpensionärsföreningar i hela landet, hoppas därför på ett gagnerikt arbete i avsikt att göra något verkligt positivt och meningsfyllt program för, våra pensionärer.

Styrelsen.