Surströmming och modevisning 2019

Surströmming med sång och musik och en populär modevisning har SPF-seniorerna i Trönö nyligen arrangerat

• Mannekängerna med musiker i bakgrunden. Foto: Lennart Persson.

SPF-seniorerna i Trönö åt för ett par veckor sedan surströmming på GT-gården i Trönö. Ett 40-tal närvarande lät sig väl smaka av strömmingen som är ett kännetecken för att hösten är här. Yngve Lindbergs gitarrspel och finstämda låtar med trevligt mellansnack emellan förhöjde stämningen ytterligare. Allsången där alla deltog med sina stämmor i de gamla välkända melodierna var en fin avslutning på kvällen.

Ytterligare en aktivitet i föreningens utbud har varit en modevisning där några medlemmar i föreningen för en kväll blev firade mannekänger som äntrade manegen under kommentarer från kvällens speaker Marie-Louise Tynong, som kunnigt och underfundigt kom med ibland lite oväntade kommentarer. Det var några butiker med dam och herrkläder från Söderhamn som visade upp höstens modetrender. En stämningshöjare var också musiken av Nicke Svensson och Björn Hagström, som trakterade gitarr och dragspel på sitt som vanligt mycket professionella sätt. Goda smörgåsar serverades och tid fanns också att känna, klämma och titta lite närmare på de visade klädesplaggen när de hängts upp på galgar. Att modevisning är en populär aktivitet visar den goda tillslutningen av publik även från Söderhamn, Norrala och Enånger. Ordföranden Mats Andersson tackade för god uppslutning och påminde om föreningens kommande 75-årsjubiléum.

Birgit Lundgren