Lucia med julbord 2019

SPF-seniorerna i Trönö har haft luciafest med julbord som samlade ett 80-tal pensionärer.

• Mari Sundberg
  • Julbord
  • Vinnare i distriksmästerskap böule 2019
  • Mari Sundberg
  • Julbord
  • Vinnare i distriksmästerskap böule 2019

En extra programpunkt blev överlämnandet av SPF-distriktets vandringspris till Trönös boulegäng som i höstas blev distriktsmästare för Hälsingland. Extra roligt tyckte Birgitta Helmersson från Järvsö som överlämnade vandringspriset, när ett uppstickarlag som Trönö bryter den tidigare dominansen från Norrhälsinglands och Arbrås lag, som tidigare vunnit flera gånger. Vinsten ger deltagande i Boule-SM i Västervik i slutet av augusti 2020 och på Trönös hemmabana, Trönö IP hålls nästa års distriktsmästerskap. Det vinnande laget bestod av Marianne Söderberg, Olle Nyman och Tommy Ström.

När applåderna för Trönölaget tystnat dämpades ljuset och Marie Sundberg framförde ensam, vid en tänd luciakrona, stämningsfulla luciasånger med sin vackra stämma, innan köket meddelade att julbordet stod uppdukat och klart att hugga in på. Gästerna lät sig väl smaka av de traditionella julrätterna, men här var det inte tal om att maten skulle tysta mun, som man sa förr i tiden. Trivsamma samtal och glada skratt bland gamla bekanta som kanske inte setts på ett tag visade att stämningen vid matborden var på topp.

Efter dragning i kvällens lotteri var det dags för den traditionella avslutningen med att Jan Frid läste Viktor Rydbergs dikt Tomten på sitt alldeles speciella sätt, med tomteluva och yvigt skägg i lampskenet. Därefter tackade ordföranden Mats Andersson medverkande och gäster för en trevlig eftermiddag och önskade alla en god jul och ett gott nytt år.

Birgit Lundgren