28/8 2022 Fyra dagar på Gotland

Fyra dagar på rosornas, raukarnas och ringmurens Gotland.
Reseansvariga Marianne af Ekenstam rapporterar.

Det var kanske inte den allra bästa tid att mötas vid Lilla Soffbutiken redan 03.30, men för att hinna med färjan till Gotland var det den enda tid som gällde. Här var det bara att gilla läget. Det blev en tyst resa till en början då vi alla fortfarande knappt  var vakna, men efter frukostfika piggnade vi till.
Vi anlände till Visby vid 15-tiden och checkade in på Solhem Best West. I bussen fick vi all information om matställen. 16 personer tågade iväg in mot centrum till Torgkrogen. Där satt vi ute och åt middag. Det var inte högsäsong för Visby då vi kom så vi kunde lätt få plats där vi ville in, trots att inget var förbeställt.
Dag två och tre reste vi runt i buss med vår lokala guide, en helt otrolig kvinna som kunde hela Gotland utan manus. Vi lyssnade, skrattade och fick höra helt otroliga och roliga historier under vår resa i dagarna två.
Första dagen åkte vi med bussen söderut längs Ekstakusten mot Burgvik och Oja kyrka. Hos Margus blev det shopping — mycket fint fanns att titta på och ett och annat hamnade i påsar för att transporteras hem. Kanske ett och annat lammskinn?
God fika och lunch ingick och vi kunde inte klaga på detta men vädret var inte på sitt bästa humör. Himlen öppande sina portar och hade bestämt att vi skulle bli blöta. Ja, vi var nog alla lite våta men det uppvägdes av vår lokala guide som roade oss med spännande historier. En rundtur på medeltidsgården Kattlunds gård höjde humöret då vi kunde vara inomhus och få eftermiddagsfika. Bussen tog oss vidare till Almedalen, som vi betraktade genom alla vattendropparna på bussens fönster.
Nästa dag besökte vi norra Gotland och Fårö. Vi begav oss med vår excellenta guide och fantastiska busschaufför mot Slite och vidare mot Fårösund. En god lunch på Fårögården och ett besök på Ebbes butik med fina handväskor av lammskinn blev välkommet stopp.
Ett måste var att besöka raukarna vid Langhammars raukområde. Där blåste det minsann och stora svarta moln hängde över oss. Det regnade i alla fall inte! Vi åkte vidare till Ingmar Bergsmans grav och ateljé. Här var vägen väldigt smal en lång sträcka och vi förundrades över hur vår stora buss kunde ta sig fram här. Chauffören hade stor kunskap och skicklighet, så det var inga problem.
Det blev ett stopp vid Slite cementanläggning. Och vid ett hembageri på Fårö som heter Sylvis döttrar — det får man inte missa! Vilka läckerheter ögat fick beskåda! Och magen ville ha nästan allt men med tanke på hullet fick det bli en kaka med kaffe.
Vi var ett gäng hungriga resenärer som senare hittade en italiensk restaurang där vi åt en utsökt middag.
Den sista dagen fanns det tid att flanera på egen han. Visby har ju många pärlor att besöka. Det blev sedan roligt att höra vad alla hade gjort. Någon hade gått runt hela ringmuren — beundransvärt! Alla var trötta och nöjda med allt vi upplevt. Hos mig fastnade något som guiden berättade om 'sork'. En sork är en ogift ung man. Det bodde många sorkar på Gotland och vi fick höra om dem i många glada historier!
Marianne af Ekenstam, reseansvarig SPF Linné, tackar alla som var med.