28/2 2024 Göteborg runt

Under paraplyer och regnhuvor väntade ett 30-tal medlemmar från SPF Linnéstaden vid Lilla Soffbutiken på buss och guide för att bege sig ut i Göteborgs många förorter. Guiden, Ingrid Johansson, bjöd oss välkomna in i bussen — och vi var sannerligen inte nödbedda!
Chaufför Erik tog oss på en rundtur till Särö så att vi kunde bekanta oss med Göteborgs-societetens gamla sommarnöjen, härligt stora villor med bedårande havsutsikt och plats för både tjänstefolk och familjens hästar. Ingrid berättade om Särö-banans tillkomst och bjöd på kaffe vid banans gamla stationsbyggnad, alldeles nere vid havet. Bredvid ligger en byggnad döpt till Västerskog — det var en gång övernattningsställe för Särö-banans lokförare! Ingrid berättade med inlevelse om livet i Särö då det begav sig - bl a om tvätt av de obligtoriskt vita kläderna och de kungligheter som kom seglande för att spela tennis. Bland andra Gustaf V!
Vi beskådade Askims medeltida kyrka genom regndropparna liksom södra skärgårdens många öar i ett fjärran dis. Färden gick vidare till Hovås och nya Hovås, Billdal med dess gamla telegrafstation och Lindås, Amundöarna, Stora och Lilla med Axel Ågrens konvalescenshem. Vi fick lära oss om Högsbotorparna som fick stryka på foten på 1960-talet för Miljonprogrammet med Frölunda och nymodigheter som Frölunda Torg.
Genom Gnistängstunneln – det låg en gång en telegrafstation på höjden – förbi Carnegie-bryggeriet, sockerbruket och Majnabbe med kort paus vid Stenaterminalen. Vips var vi ute vid hamnarna på Hisingen, både Ryahamnen, Skandiahamnen och Arendalshamnen, som blir färdig om ca två år. Torslanda gamla flygplats, vad som nu finns kvar av den, väckte en del minnen hos en och annan. Volvo och Tuve gick naturligtvis inte att missa!
Andra delar av Miljonprogrammet passerades - Biskopsgården och Länsmansgården. Bravida Arena, Kville Saluhall och så Kville Å, en gång gräns mot Norge! Förbi Gamlestaden med dess rika industrihistoria mot gamla LV6, Kviberg, numera flott och modernt sportcentrum med flera olika arenor och planer, inomhus och utomhus. God lunch avåts och sedan gav vi oss i kast med de östra stadsdelarna med ytterligare Miljonprogram i Kortedala, Gällbo och Gårdsten. Lärjedalen med det rika naturområdet beskådades från Kortedalas höjder. Så passerade vi Bergsjön, där ett nytt kulturscentrum växer fram. Till sist fick vi lära oss att en ung glasbruksarbetare från Surte glasbruk, Alexander Samuelson, utvandrad till USA, år 1915 fick patent på utformningen av en världens mest kända förpackningar — Coca-Colaflaskan!
Se, det var en dag fylld av information, upptäckter och lärdom! Den resan gör vi gärna om – det finns så mycket mer att berätta om vår härliga stad.
./.

Gull-May rapporterade