19/1 2023 Thomas Fuxborg om Övre Husargatan

Vid månadsmötet den 19 januari lyssnade 95 medlemmar från SPF Linné på Thomas Fuxborg, presstalesman för Polisen i Göteborg.
Thomas började hos Polisen 2004 och tänker 'fortsätta några år till'. Han talade om branden på Övre Husargatan den 28 september 2021. Kl. 04.47 fick SOS Alarm ett samtal om en brand på Övre Husargatan - det visade sig att fem trappuppgångar var drabbade, nr 18 - 22.
Thomas var på plats vid 09-tiden, per lånecykel p g a trafikkaoset, och kunde efter att ha talat med räddningsledningen och poliser på plats, konstatera att det var en kraftig explosion som drabbat fastigheten. Betongväggar var intryckta och det fanns risk för ras, vilket försvårade räddningsarbetet. 140 lägenheter var mer eller mindre demolerade och fyra personer fördes till sjukhus. En avled senare.
Med hjälp av vittnen koncenterades utredningsarbetet på en person som bodde i fastigheten. Husundersökning gav kvitton från flera olika företag. Polisen gick igenom bilder från olika övervakningskameror och kunde med hjälp av dessa samt personens mobiltelefon fastställa att denne sökt på hur man tillverkar en bomb. De inköp personen gjort var rekvisita för ändamålet.
Då detta var fastslaget koncentrerade Polisen sig på att hitta personen, en man. Han efterlystes i sin frånvaro.
Hans kropp fann man i vattnet vid Stenpiren den 6 oktober. Rättsläkaren konstaterade att döden inträffat genom drunkning. Inget spår fanns av att våld använts för att eliminera den misstänkte.
Denna information hade vi redan tidigare tagit del av via media, men Thomas gav oss en intressant inblick i hur polisen arbetar. Då media publicerade namn och foto på den misstänkte fick man in många tips - han hade varit synlig över hela Sverige - och alla tips måste följas upp! Därtill knackade man dörr och hörde ca 1 000 personer för att få upp ett spår. Thomas kryddade sitt föredrag med paralleller till en del andra fall under sina snart 20 år vid Polisen.
Sammanfattningsvis var det ett intressant anförande. Ett positivt sätt att göra Polisen mer synlig?
Sigvard Fernström rapporterade