Zontrotsarna

Tisdagen den 4:e april hade SPF Skinnarbygd besök av trädgårdsföreningen Zontrotsarna. Föreningen bildades i Lima 2001 av 15 damer och 1 herre. Idag har föreningen 151 medlemmar. Föreningens ordförande sen 10 år tillbaka är

Elisabeth Johansson

Hon erättade om vilken fantastisk växtodlarglädje det finns i Malung. Föreningen har under sommarhalvåret en massa  arrangemang som, växtloppis, trädgårdsvandringar, resor, kurser m.m.

Jan Daugard,                                                             än så länge den ende herrn i sällskapet, odlar till ex. persikor och en massa växter som normalt inte går att odla i Malung då växtzonen här är 7. Jans hustru lär ha uttryckt: " Att åka till Thailand för att uppleva blomsterprakt är helt onödigt, då trädgårdarna i Malung-Sälen är så fulla med fantastiska växter av intresserade odlare."

Här är några härliga bilder från Jans trädgård

Ett 60-tal personer lyssnade intresserat på detta föredrag

Text: Helga Berg