Naturskyddsföreningen

2017-02-07

SPF Skinnarbygd har haft besök av Svenska Naturskyddsföreningens lokala representant i Malung,

Bertil Helmersson

Svenska Naturskyddsföreningen bildades 1909 och har allt sedan dess fört en envis kamp för bevarandet av värdefull skog, tillståndet i våra hav, klimatfrågan som blir alltmer brännande,jordbrukets villkor, kemikalier som finns överallt, m.m. Verksamheten är global, det finns 50 organisationer över hela världen som arbetar mot samma mål.

Kretsen Malung-Sälen bildades 1980 och har idag 311 medlemmar.Där finns många eldsjälar som lägger ner mycket tid och arbete på verksamheten.Några exempel: Inventering av fåglar, både stora och små, inventering av blommor och andra växter värda att bevara. Älvräddare inte att förglömma, det hör också till Naturskyddsföreningens uppdrag.

Lokalt tillverkas och säljs fågelholkar. Det finns ett fågeltorn vid Tisjön som är värt ett besök.

Man har klädbytardagar i samarbete med Folkhögskolan. Förra året instiftades ett lokalt miljöpris som det är fritt fram att ge förslag  på. Det lokala programmet för första halvåret är imponerande med utflykter som garanterar fina naturupplevelser varje månad.

Det var en mycket intressant föreläsning framförd av en engagerad och kunnig Bertil Helmersson.

Ett 40-tal personer besökte och lyssnade till detta intressanta föredrag.