Föreningen

SPF Seniorerna, Älmhult bildades redan den 2 december 1955. De 30 medlemmarna betalade då en medlemsavgift på 4 kronor, varav 1,60 gick till förbundet och 40 öre till distriktet. Som möteslokal användes olika konditorier, och för att få ihop pengar ordnades ofta paketauktioner och lotterier med skänkta vinster.

I dag är vi ca 430 medlemmar. Till våra månadsmöten 8 gånger per år kommer mellan 100 och 130 medlemmar, och årsmötet brukar samla cirka 150 personer!
Vår kör, kÖrhänget, medverkar i olika sammanhang, även utanför föreningens direkta verksamhet.

Vi är aktiva i kommunens pensionärsråd - KPR - där vi försöker påverka i olika frågor, t. ex. äldreomsorg, trygghetsboende, ekonomi, säkerhetsfrågor kring trygghetslarm, trafik och dylikt.
Vi brukar vara representerade på kommunens Må-Bra-mässa.
Vi arbetar för att bankerna ska återuppta kontanthantering, för att landstinget ska göra betalningsrutinerna enklare, med frågor rörande sjukresor och läkemedel med mera.