12 augusti - 19 INFO

Lite KORT om SPF-INFORMATIONEN den 12 augusti 2019.

Detta har hänt de två senaste månaderna:

På vår hemliga resa "Ut i det blå" den 16 maj deltog 70 medlemmar. Resmål: Äggaboden i Gärestad för fika, båt från Nättraby till Karlskrona fiskehamn. I Karlskrona besöktes det intressanta Marinmuseet, där också lunch intogs. Resan avslutades med guidad rundtur i Karlskrona samt besök i ett koloniområde på Saltö.

Vår Natur- och kulturvandring den 22 maj gick till naturreservatet på Höö. Då deltog 20 medlemmar, vilka guidades av Erik Johansson och Hans Johansson.

På vår 14:e Försommarfest i Olles Loge i Stränghult kom i år 140 seniorer från SPF och PRO. De fick njuta av nypotatis, sill, dricka, jordgubbar med grädde, kaffe och wienerbröd samt allsång, lotterier och dans.

Cirka 10 medlemmar fick hjälp av 5 ungdomar på Vuxenskolan, 17 juni – 5 juli, som lärde ut om mobiltelefon, surfplatta och laptop. Ett lyckat initiativ.

kÖrhänget framförde ett Taube-program i Kyrkbackssalen den 2 juli.

Kommande händelser:

14 och 15 augusti. SPF-distriktet anordnar en 4-länsfest på Balders Hage i Häradsbäck, kl. 9.00 – 17.00. Från SPF i Älmhult är 36 medlemmar anmälda, varav 8 funktionärer. Totalt kommer 670 medlemmar från Kronoberg, Jönköping, Kalmar och Blekinge län. Efter frukost berättar Lisa Syrén radiominnen, Peje Johansson leder bl.a allsång och musikfrågesport. En trubadur underhåller och där finns utställare. Vi får lunch och em-fika och dagen avslutas med dans till Cedrix orkester.

Varje onsdag + fredag kl. 14.00 spelar vi boule på Älmekulla. Klot finns att låna!

22 augusti åker vi till Bykrogen i Liatorp och spelar bangolf. Där finns 18 nya fina banor. Specialpris 30:-. Samling kl. 13.50 vid Bykrogen eller kl. 13.35 vid Nettos P, för samåkning. Föranmälan till Berit Jönsson senast den 20 augusti.

9 september. Månadsmöte. Härlig musik av "Bäst före", med Arne Wirén och Sven OA Svensson. Sven visar också fantastiska naturbilder från Älmhultstrakten.

11 september. SPF-distriktets lärorika Trafikdag. Samling i Lenhovda, sedan till Älghult. Olika info, utställning och studiebesök. Lunch och fika ingår, 200:-. Föranmälan görs till Per-Eric Ericsson på tel. 070-542 02 36 senast den 30 augusti. Samåkning planeras.

16 september. Start av Stavgång i Haganäs kl. 9.30. Därefter fika i Församlingshemmet, för dem som vill. Sedan går vi varje måndag t.o.m den 25 november.

18 september ordnar vi vår 4:e Natur- och kulturvandring i naturreservatet på Vakö myr. Guide: Erik Johansson. Samling vid Vakö myrs P-plats kl. 14.00 eller kl. 13.45 vid Nettos P, för samåkning.

Välkomna hälsar styrelsen i SPF Seniorerna, Älmhult.
Berit Jönsson/ordf. Tel. 076-853 14 36