Föreningens resor/utflykter

Välkomna till vårens resor. Samtliga priser är preliminära då vi inte fått alla priser för 2024 ännu.

Eventuella frågor om resorna kan sändas till  spfvarmdo@gmail.com

27 mars – Besök i Femörefortet utanför Oxelösund

Gömd i berget under naturreservatet Femöre i Oxelösund finns en kärnvapensäker jätteanläggning, där 70 soldater skulle försvara Bråvikenområdet mot en storinvasion över Östersjön från Sovjetunionen och Warszawapakten under kalla kriget. Femörefortet var aktivt under åren 1966–2003.

Följ med på en guidad visning som avslutas med en militärlunch. På hemvägen stannar vi för en välförtjänt kaffepaus på lämplig plats. OBS! det kan vara något längre sträckor att gå.

Kostnad vid 35 deltagare: 680 kr (i priset ingår buss, guide, lunch och fika)

• Anmälan senast 27 februari 2024 till spfvarmdo@gmail.com

. Efter detta datum är anmälan bindande.

18 april – Besök i Lena Linderholms Ateljé och bostad

Vi åker till Lena Linderholms bostad utanför Strängnäs, där vi får en guidning av både hus och trädgård. Lunch äter vi i Meg’s kök. Mätta åker sedan till Stallarholmen för ett besök i Lena Linderholms butik.

Kostnad vid 35 deltagare: 735 kr (i priset ingår buss, guide och lunch)

Anmälan senast den 18 mars 2024 till spfvarmdo@gmail.com. Efter detta datum är anmälan bindande.

23 maj – Besök i Moa Martinssons torp

Vi besöker Moa Martinsons torp som ligger i Ösmo utanför Nynäshamn. Här bodde och verkade Moa Martinson till sin död. Torpet förvaltas nu av hennes barnbarn.

Vår färd fortsätter sedan genom Muskötunneln till Arbottna Herrgård där vi äter en god lunch.

Kostnad vid 35 deltagare: 505 kr (i priset ingår buss, guide och lunch)

Anmälan senast 23 april till spfvarmdo@gmail.com. Efter detta datum är anmälan bindande

11 juni – Båttur på Hjälmare Kanal

Vi åker buss till Notholmen eller Gravudden utanför Arboga. Där går vi ombord på M/S Lagerbjelke för en ca 3 timmar lång tur. Vi slussar genom ett antal portar. Lunch serveras ombord.

Vi gör denna resa tillsammans med PRO Gustavsberg/Ingarö och har därför bokat hela båten. Varje förening har 35 platser.

Kostnad vid 35 deltagare: 580 kr (i priset ingår buss, båttur och lunch)

Anmälan senast 11 maj 2024 till spfvarmdo@gmail.com. Efter detta datum är anmälan bindande.

Varmt välkomna till våra resor

Gerold Ekström, Monica Nordell, Anne L. Schröder