Månadsmöte november 2023

SPF Örebro City höll sitt månadsmöte den 21 november, som vanligt i Filadelfiakyrkan.

Ordförande Ingrid Gustafsson hälsade välkommen och inledde mötet med information om aktuella frågor. Ingrid hade deltagit i möte med KPR, Kommunens presionärsråd, där det det bl.a. informerades om det ekonomiska läget i kommunen och om problemen med att hitta vikarier till hemtjänsten.
Vårens program är under tryckning och kommer att kuverteras och börja skickas ut den 5 december.
Höstens sista möte blir luciafirandet den 12 december och då medverkar Örebro Studentsångare.

Dagens gäst var Thomas Eklund från Idrottshistoriska Sällskapet i Örebro. Thomas berättade om stadens och idrottens utveckling från 1870, då Örebro hade bara 5000 invånare, fram till våra dagar.
I slutet av 1800-talet förekom mest militär idrott som simning, skidor och cykel. Industrins utveckling och "idrottens fader" Viktor Balck gjorde att idrottsföreningar bildades för bl.a. fotboll och friidrott. I början av 1900-talet bildades många föreningar som deltog i nationella serier. Efter andra världskriget byggdes både Idrottshuset och Gustavsvik och detta bidrog till stadens utveckling. Örebro hade framgångsrika lag i bl.a. fotboll, friidrott och bandy. Under 1990-talet byggdes flera nya idrottshallar som bl.a. varit till gagn för barn- och ungdomsverksamheten.

Dagens möte avslutades med lotteridragningar.