Våravslutning 23 maj 2023

SPF Örebro City avslutade vårterminen med att äta lunch vid Stora Hjortstorps gård.

Det var ett 50-tal medlemmar som tagit sig per cykel eller bil till Stora Hjortstorps gård som ligger i Venaområdet nära Hjälmaren och Rynningeviken. Vårvädret var perfekt för en utflykt i naturen! På Stora Hjortstorp serveras lunch på vardagar och brunch på lördag och söndag. Vill man bara fika så går det också bra! Men för vår del var det lunch beställt. När alla fått sin mat och hunnit äta, så kom Ronnie Lindqvist, ordförande i Närkes Ornitologiska förening, och berättade om tillkomsten av naturreservaten vid Rynningeviken och Oset och om fågellivet vid Oset och Hjälmaren. Vi fick bland annat veta att den för närvarande häckar sju par havsörnar vid västra Hjälmaren.
Sammankomsten avslutades med att ordförande Ingrid Gustafsson tackade Ronnie Lindqvist för ett intressant föredrag och  SPF-medlemmarna önskades en skön och vilsam sommar. Höstens program nu är färdigställt och kommer att skickas ut den 7 juni.