Göteborgs varvshistoria september 2023

Kjell Ring från Varvshistoriska föreningen lotsade oss på ett trevligt sätt genom Göteborgs fantastiska varvshistoria.
 
Tänk att varvsindustrin varit så betydande i Göteborg. Som mest arbetade drygt 15 000 personer här. Det är lätt att förstå att så många känner för varven. Så många familjer som fått sin utkomst därifrån. Många fick sitt första arbete på varven och då vanligtvis som nagelvärmare de tillverkade nitar, ett jobb som var tufft och slamrigt. Inga hörselskydd eller andra skyddskläder fanns.
 
Trots att arbetet var tufft var det en eftertraktad arbetsplats. Det var god kamratanda och även om arbetsdagarna var långa 69 timmar/vecka var förtjänsten god. 500 kronor om året, kan tyckas lite, men jämfört med andra yrkesgrupper var det välbetalt.
 
Keillers mekaniska industri köpte 1841 marken som idag är Götaverken och det var starten på hela varvseran. Ångslupen Kare var det första båten byggd i järn. Tidigare byggdes alla båtar i trä. Keillers mekaniska hade även hade även en yrkesskola.
 
Varven har inte bara byggt båtar utan även cirka 1000 broar, staketet runt Domkyrkan, kandelabrarna på Kungsbron, Saluhallen och mycket, mycket mer av järn. Götaverken hade till och med en egen brotillverkning.
 
1989 var det sista som byggdes på Götaverken isbrytaren Oden som fortfarande är i tjänst.
 
Idag är varvsområdet till största delen utbildningsområde och bostadsområde.

Renée Lernestam
sekreterare