Resa med Kvartsita

Den 25 augusti, en solig och varm dag gjorde SPF en resa på Gullmaren med den tvåmastade toppseglaren Kvartsita. Du kan läsa ett mer utförligt reportage om resan här nedan av Agneta Bager-Josephsson.

SPF Kaprifolen

Utflykt med Kvartsita 2022-08-25

Det var en strålande, skimrande sensommarmorgon när Kaprifolens medlemmar begav sig ut på havet. Ett trettiotal personer hade infunnit sig för att njuta av havsluft och vatten, något som inte är självklart för många äldre.

Den ståtliga skonaren Kvartsita låg och väntade vid kajen i Fiskebäckskil, och med vänlig hjälp lyckades alla ta sig ombord.

Kapten Wiggo Lander hälsade alla hjärtligt välkomna och berättade lite om båten. Kvartsita är ett levande kulturarv, en K-märkt toppsegelskonare med hemmahamn vid Kyrkekajen i Fiskebäckkil. Stödföreningen För Fulla Segel arrangerar seglarskolor, dagseglingar och längre seglatser, dit alla är välkomna. Inga förkunskaper krävs. Wiggo förklarade även vilka regler som gäller ombord. Efter den genomgången kände sig nog alla ganska trygga.

Tanken var kanske att vi skulle få se skutan fullriggad, men med den svaga vind som rådde fann man för gott att förlita sig på motorn. Dock hissades så småningom några segel, och flera av gästerna deltog i det tunga dragarbetet. Färden gick in mot Gullmaren, där det krävdes ganska mycket kryssande. Besättningen försökte lära oss en massa sjötermer, men ack så fort man glömde dem!

Efter någon timme vankades förmiddagskaffe med bulle, vilket kändes precis rätt! Pratet kom igång, man vandrade fram och tillbaka på däck och hälsade på vänner och utbytte några ord. Det är viktigt med det sociala!

Lunchen bestod av Börje Magnussons utmärkta fisksoppa med baguette och Brieost till. Börje hör för övrigt till den

arbetsgrupp som året runt arbetar med Kvartsitas underhåll. De träffas varje torsdag i Kvartsitahuset och jobbar, umgås och har trevligt.

Kanske kan denna utflykt locka ännu några personer till gruppen?

Efter några eftermiddagstimmar på havet började man bli sömnig och då passade kaffe och björnbärskaka alldeles förträffligt. Kakan var bakad av Ketty Magnusson, Börjes fru, som skötte allt vad gällde förtäring. Tack vare detta par löpte allt otroligt smidigt!

Det fotograferades flitigt – alla vill ha minnen av detta celebra tillfälle. När kommer man ut med en en sådan fin gammal båt igen?

Gunnar Josephson, ordförande i Kaprifolen, framförde.