Årsmöte 2020

• VÄRDGRUPPEN FR V Cathrine Brunström Jan o Agneta Brunström, Sven o Ingegerd Jaeger, Gunnar Josephson
  • Fr v Tor-Evert Broskär,Carla Laurell, Ingela Öster och Ingela Andersson
  • Fr höger Gerd Olsson, Mats Mårtensson, Anette o Allsing Carlsson
  • Fr v Henry o Florece Olsson, Gunnar Josephson, Siv Abrahamsson
  • VÄRDGRUPPEN FR V Cathrine Brunström   Jan o Agneta Brunström,  Sven o Ingegerd Jaeger, Gunnar Josephson
  • Fr v Tor-Evert Broskär,Carla Laurell, Ingela Öster och Ingela Andersson
  • Fr höger Gerd Olsson, Mats Mårtensson,  Anette o Allsing Carlsson
  • Fr v Henry o Florece Olsson, Gunnar Josephson, Siv Abrahamsson

Årsmöte SPF Kaprifolen Skaftö
den 12 februari 2020

Ett angenämt mingel med läskande cider inledde årsmötet, och medlemmarna fick tillfälle att gå runt och prata med sina vänner en stund. Så småningom bänkade sig omkring 70 personer i stora salen på Folkets Hus, där borden var vackert dukade med tulpaner och blåbärsris.
Ordförande Berit Rydberg hälsade alla hjärtligt välkomna och riktade sig därvid särskilt till nytillkomna medlemmar.
Gunnar Josephson valdes till sekreterare för mötet och Fleming Brunnhage och John-Erik Svensson till justeringsmän.
Parentation hölls för de fem medlemmar som avlidit under det gångna året. Ordförande tände ett ljus och läste en dikt av Pär Lagerkvist, varefter hon påbjöd en tyst minut.

Verksamhetsberättelsen upplästes av sekreteraren, och man påmindes om alla minnesvärda föredrag, resor, studiebesök och annat vi upplevt tillsammans under året.
Bussresa till Kinnekulle, besök på Lovén-center i Fiskebäckskil, studiebesök på Astra Zeneca i Göteborg, utflykt till Lödöse museum, presentation av Göteborgs symfoniker, föredrag om Svalbard, Josef Frank, Drottning Hedvig Eleonora, svenska språket med Lars-Gunnar Andersson, känd från radioprogrammet Språklådan, medicinalväxter på gott och ont med Lars Abrahamsson. Sist men inte minst, räkafton och julfest med luciatåg och musik framförd av Birgitta och Anders Gunnarsson och deras två musikaliska vänner.

En studiecirkel om Lappland har rönt stor uppskattning under hösten, och den fortsätter under vårterminen. Boule och bridge lockar också många medlemmar.

Styrelsen kommer att bestå av ordförande Berit Rydberg, sekreterare Gunnar Josephson, kassör Gunnar Lundquist, ledamöter Berit Bjurulf, Berit Lundh, Carla Laurell. Leif Höglind och Ketty Magnusson.

Efter övrig formalia var det dags för supé, en läcker delikatesstallrik, skapad av Börje Magnusson, kaffe och hembakade kakor.

Jan Brunström, en av föreningens skickliga fotografer, visade en film han tagit i Brasilien, närmare bestämt Pipa Beach, nära staden Natal på Brasiliens östkust. Vi fick njuta av ljuvliga stränder med höga vågor, intensivt folkliv, sol och värme – precis vad vi alla längtar efter! Jans lugna berättarröst gav oss en fördjupad bild av det vi såg – allt är inte bara sol och bad...

En trevlig eftermiddag avslutades med sedvanlig lotteridragning, varpå ordförande tackade alla som bidragit till trivseln, inklusive värdgruppen.

Agneta Bager-Josephson