Novembermöte 2018

Jag inredde Dubai" Lars Waldenström berättar om sin fascinerande tid i det rika oljelandet.

• Jubilaren Håkan Magnusson gratuleras från föreningen
  • värdgruppen: fr v Agneta o Stig Örngren, Kent och Margareta Johansson
  • värdgruppen: fr v. Christina och Bengt Friberg, Gerd Olsson och Mats Mårtensson
  • Lars Waldenström avtackas av ordf. Berit Rydberg och sekr. Gunnar Josephson
  • Ett glatt gäng med Tor-Evert Broskär närmast kameran
  • Gäster från SPF i Lysekil: fr v Inga o Leif Isaksson, till h. Lisbeth och Olle Björnström
  • Jubilaren Håkan Magnusson gratuleras från föreningen
  • värdgruppen: fr v Agneta o Stig Örngren, Kent och Margareta Johansson
  •  Lars Waldenström avtackas av ordf. Berit Rydberg och sekr. Gunnar Josephson
  •  Ett glatt gäng med Tor-Evert Broskär närmast kameran

Månadsmöte SPF Kaprifolen, Skaftö, den 14 november 2018

Fortfarande snöfritt, vindstilla och sol – vilken härlig november! Glada "Kaprifoler" strömmade till i stort antal för att bevista det sedvanliga månadsmötet - dels för att träffa varandra, dels för att lyssna på dagens föredragshållare, Lars Waldenström. Han hade kallat sin berättelse "Jag inredde Dubai", vilket naturligtvis väckte nyfikenhet.
Men dessförinnan hade ordförande Berit Rydberg en del information att förmedla angående olika aktiviteter i föreningen. En ny studiecirkel har startat på temat "Skaftös historia", till vilken alla är välkomna.
Äldreboendet på Skaftö är en återkommande punkt på programmet, och vår representant Berit Bjurulf rapporterade om den senaste utvecklingen på den fronten.
Därefter var det dags för Lars Waldenström att berätta om sin högst ovanliga karriär som palatsinredare åt shejken i Dubai. Att han halkade in på den banan var en ren slump. Efter gymnasieingenjörsexamen, militärtjänst och inredningsarbete på Skandinaviska Bankens nybygge i Göteborg fick han anställning på NKR design i Husqvarna. Det visade sig att företaget lämnat in en offert till iranska staten som tänkte bygga ett klubbhus för iranier i Dubai. Man skulle leverera svenska möbler från NK inredning och mattor från Kasthall, och uppgiften att flyga ner till Dubai och diskutera denna offert föll på nykomlingen Lars!
Nu möttes han av en totalt främmande miljö och kultur. Detta var i början av 70-talet och vid det laget var staden helt outvecklad, i stort sett bara en öken. Lars visade bilder från den enda vägen, vilken gick från flygplatsen in till den lilla kärnan av innerstad. Ett enda höghus syntes, Dubai Trade Center, 33 våningar högt.
Den första stora uppgiften blev att bygga och inreda ett nytt palats åt den unge shejk Mohammed. Vad visste Lars om palatsinredning? Han hade ju mest ritat kontorslandskap hemma i Sverige. Men han kunde rita och hade gott om idéer, vilka han diskuterade med shejken.
Första mötet med denne och hans entourage på cirka femtio personer, blev för övrigt ganska dråpligt. Alla herrarna var klädda i den traditionella vita dräkten och bar dessutom falkar på armarna! Det råkade vara "falkvisardag", och fåglarna skulle inspekteras av shejken. Lars kunde berätta en hel del annat om detta spännande möte, och skratten blev många!

Så småningom blev alla ritningar godkända och bygget kunde komma igång. För oss nordbor känns kanske den lyxiga orientaliska inredningen främmande med sitt överflöd av guld och glitter, men Lars anpassade sig och uppfyllde shejkens originella önskningar. En sådan var till exempel en helt osannolik säng som Lars fick rita. Den skulle ha formen av en sex meter hög falk-klo, dessutom utförd i buffelskinn! Inuti var den utrustad med tv och fjärrkontroll. Världens dyraste säng, påstod Lars.
Med åren blev Lars och shejk Mohammed goda vänner. Shejken var egentligen mest intresserad av hästtävlingar och äger ett av världen största stall. Men Lars, själv inbiten golfare, övertalade honom att titta på en golftävling i TV en gång. Resultatet blev både en golfbana och ett originellt klubbhus, ritat och inrett av Lars. Det faktum att golfsporten utövades av många kända statsöverhuvuden och att den gav status åt en stad hade väckt shejkens intresse. Dessutom lovade Lars att golfbanan skulle dra turister, en icke oviktig detalj.
Och mycket riktigt, staden fylldes så småningom av nyfikna gäster, vilket skapade behov av hotell. Stranden exploaterades för detta ändamål, och idag finns inte en ledig plätt för nya bostäder där.
Publiken fick se många bilder från Dubai – då och nu. Staden är våldsamt utbyggd och består nästan uteslutande av skyskrapor. Trafiken är hektisk, och av den forna tysta, lugna öknen återstår nästan inget.
Lars Waldenströms trettio år i Dubai har satt många spår i form av palats och hotell, och han anser dessa intensiva år som de bästa i hans liv.
Föredraget blev mycket uppskattat, och för den som vill veta mer finns nu hans bok "Jag inredde Dubai" att köpa. Riktigt rolig och spännande läsning kan utlovas!
Efter Lars framträdande var det dags för gratulation av nyblivne 80-åringen Håkan Magnusson. Kaffe, läcker smörgås och kaka serverades, och i samband med detta utfördes lottdragning. Den duktiga värdgruppen avtackades och sedan var det roliga slut!

Agneta Bager-Josephson